هشدار، درباره قطع کمکهای جهانی به افغانستان

گروه بین المللی بحران به جامعه جهانی هشدار داد که در صورت قطع و یا کاهش کمک ها به نیروهای افغان، وضعیت در این کشور شکننده و خطرناک خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در تازه ترین گزارش این گروه آمده است که در صورت قطع کمک های جامعه جهانی، دولت جدید افغانستان با چالش های جدی امنیتی، سیاسی و اقتصادی مواجه خواهد شد.

در این گزارش تاکید شده است که با ادامه کمک های جهانی، ثبات در این کشور تامین و تلفات نیروهای افغان کاهش خواهد یافت.

این گروه پیش از این نیز هشدار داده بود که در صورت خروج کامل نیروهای خارجی، افغانستان با بحران مواجه خواهد شد و جنگ های داخلی ، دوباره در این کشور بروز خواهد کرد.

دولت افغانستان محتوای گزارش گروه بین المللی بحران را شتابزده خوانده و تاکید کرده است که پیش بینی های این گروه واقعیت ندارد.

در گزارش گروه بین المللی بحران یا ˈICGˈ که مقر آن در بروکسل، پایتخت بلژیک ادعا شده که طالبان بر مناطق و روستاهای زیادی در جنوب افغانستان تسلط خواهد یافت.

براساس این گزارش اگر کمک ها به نیروهای افغان ادامه پیدا نکند وزنه قدرت به طرف طالبان سنگینی خواهد کرد و آنچه که اتفاق خواهد افتاد وحشتناک خواهد بود.

بر اساس این گزارش ˈگرایام اسمتˈ تحلیل گر گروه بین المللی بحران نوشته است که شبه نظامیان طالبان به تغییر استراتژی جنگی روی آورده اند و در حال تقسیم شدن به گروه های بزرگ هستند تا بتوانند بهتر با نیروهای افغان مقابله کنند.

در گزارش آمده است که طالبان شعار جنگ را از مبارزه با اشغالگران خارجی به مبارزه با دولت دست نشانده و استقرار نظام شرعی تغییر داده اند.

همچنین در این گزارش از توانمندی نیروهای افغانستان اظهار خوشبینی شده و به تامین امنیت بهتر در برخی از مناطق افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی استناد شده است.

در گزارش گروه بحران از پاکستان انتقاد شده و این کشور را به کم کاری در مبارزه با تروریسم متهم کرده و آمده است، پاکستان در مبارزه با تروریسم جدی نبوده و بخش هایی از این کشور عملا پناهگاه های تروریسم است و پاکستان هنوز هم از تروریسم حمایت می کند.

این گروه پیشنهاد کرده است که برای تامین صلح در منطقه٬ پاکستان و افغانستان باید روابط دیپلماتیک خود را مستحکم و بطور مشترک در برابر افراط گرایی و تروریسم مبارزه کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *