هزینه ها و نتایج دخالت زمینی در یمن

با گذشت دو هفته از حمله هوایی عربستان سعودی به یمن و عدم تحقق اهداف اولیه آن در سرکوب نیروی نظامی ارتش یمن و کمیته

با گذشت دو هفته از حمله هوایی عربستان سعودی به یمن و عدم تحقق اهداف اولیه آن در سرکوب نیروی نظامی ارتش یمن و کمیته های مردمی موسوم به انصارالله، این کشور بر طبل حمله زمینی به یمن می کوبد، حال آنکه عربستان در جلوگیری از پیشرفت نیروهای یمنی به عدن و ولایت های دیگر نیز موفق نبوده است.

تحولات مربوط به “طوفان قاطعیت” موضع گیری مصر را نیز بر آن داشته تا سناریوی دخالت زمینی در یمن را به عنوان یک قدم مهم ائتلاف عربی به اجرا بگذارد. به نحوی که پس از نشست شورای عالی نیروهای مسلح مصر، رییس جمهور این کشور اعلام کرد مصر در عملیات “طوفان قاطعیت” شرکت می کند، وی تاکید کرد: مصر هیچ وقت در مورد امنیت خلیج سکوت نخواهد کرد و نخواهد گذشت هیچ دشمنی در خلیج وارد شده و لذا با کمک دیگر کشورها با قاطعیت با آن برخورد می کند. وی توضیح داد: باب المندب مساله مهمی برای امنیت ملی مصر و کشورهای عربی می باشد.

سخنان سیسی در حقیقت دستوری به شورای دفاع ملی و امنیت ملی مصر و هیئت وزرا بود که زمینه دخالت نظامی خارجی را فراهم آورند و با نیروهای نظامی عربستان که در مرزهای یمن مستقر هستند، همکاری نمایند. همچنین دیدار ناگهانی وزیر دفاع مصر از پاکستان برای هماهنگی نبرد “طوفان قاطعیت” نیز در همین راستا بوده است. حال باید گفت با این دخالت زمینی چه هزینه هایی بر یمن متحمل می شود؟ و نقاط قوت و ضعف آن چیست؟

نبرد “طوفان قاطعیت” اولین مواجهه نظامی نیست که انصارالله یکی از طرف های آن می باشد، بلکه آنها در سال ٢٠٠٩ نیز جنگ مرزی را با عربستان آغاز کردند که نیروهای یمنی توانستند حدود ٢۵ روستای عربستان سعودی را تصرف کنند، به علاوه این که از سال ٢٠٠۴ تا ٢٠٠٩ نیز ارتش یمن درگیری هایی با عربستان داشته است.

ارتش یمن وأنصارالله در سال های جاری در قبال مبارزه با گروه القاعده در یمن تجربیات جدیدی را به دست آورده اند، و می‌توان گفت که القاعده به عنوان نماینده عربستان سعودی عمل می کند و درحال حاضر نیز به نحوی جنگی زمینی را در این کشور بر علیه ارتش و کمیته های مردمی آغاز کرده است، و موجب شده که یمنی ها تجربیات بیشتری برای مبارزه با دشمنان خارجی کسب کنند، و این انصار الله بوده است که توانسته القاعده را از پا درآورد در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه ای از انجام آن، عاجز بوده اند.

عربستان سعودی که در این مدت از حملات هوایی بهره برده می داند که دخالت زمینی هزینه های سنگینی را در پی خواهد داشت، و حتی بنا به گفته بعضی از کارشناسان در حد خودکشی می باشد، و لذا از ارتش مصر ـ که در دهه شصت از یمنی ها شکست خورد ـ استفاده کرده و ٣٠٠٠ نفر از نیروهای جیش الإسلام را از سوریه فراخوانده و در ولایت حضرموت یمن مستقر کرده است، با توجه به این تفاسیر این سوال پیش می‌اید که آیا نیروهای این ائتلاف در دخالت زمینی موفق خواهند بود؟

فرمانده عملیات دریایی در جنگ اکتبر ١٩٧۴ تاکید کرد که تنگه باب المندب را خواهد بست، این درحالی است که در نبرد فعلی نیروهای زمینی با مشکلاتی بیشتر از مشکلات ارتش مصر در جنگ گذشته مواجه خواهند بود. همچنان که انصارلله مانع نفوذ نیروهای دشمن به شهرها خواهند گردید.

با توجه به شرایط جغرافیایی یمن، این اشغالگران نمی توانند در این کشور به موفقیت هایی دست پیدا کنند، در حالی که ده کشور متحد عربستان در حملات هوایی نیز به موفقیت هایی دست پیدا نکرده و با مشکلاتی مواجه گردیده اند که نمی توان از آنان غافل ماند.

مقدار زیاد اسلحه و ابزار و وسایل جنگی که عربستان در اختیار دارد و همچنین مرز وسیع این کشور با یمن که نظارت کامل بر آن از عهده هیچ کشوری بر نمی آید، به علاوه قدرت بالای اقتصادی عربستان و جنگ روانی این کشور از طریق ماهواره ها، همگی از نقاط قوت این کشور محسوب می گردند. اما بررسی دقیق نقاط ضعف نشان از این دارد که هرگونه دخالت نظامی در یمن به منزله “ویتنام جدید” برای طرف مهاجم می باشد، که علت های آن عبارتند از:

اول: تجربیات نظامی بالای انصارالله در جنگ های چریکی، و همچنین ارتش یمن بعد از تجربه نبرد با القاعده، از مهمترین نقاط قوتی می باشد که ارتش مهاجم با آن ها مواجه خواهد شد.

دوم: ارتش یمن و گروه های مردمی به صورت کامل با وضعیت جغرافیایی منطقه آشنا هستند، که به عنوان تهدیدی برای نیروهای مهاجم محسوب می شوند.

سوم: طبیعت جغرافیایی منطقه اقتضا می کند که هیچگونه سلاح سنگینی را نمی توان وارد منطقه کرد.

چهارم: این که مردم یمن در کنار ارتش خود ایستاده اند، نقطه قوتی می باشد به طوری که در این کشور حدود ۶٠ میلیون قطعه سلاح در دست مردم می باشد.

ششم: ارتش مصر در صورت ورود به یمن، به آسانی به خود اجازه نمی دهد که از دستورات عربستانی ها اطاعت کند، و لذا اگر این ارتش قربانیان بسیاری بدهد، آیا باز می تواند روحیه جنگ کردن داشته باشد؟

دخالت زمینی یادآور تجربه ناصری‌ها در دهه شصت قرن گذشته می باشد، که با شکست ارتش مصر مواجه شد، برهمین اساس تحلیل گران معتقدند سختی هایی که متجاوزان در یمن خواهند داشت از سختی های آمریکایی ها در افغانستان بیشتر بوده و لذا یمن به منزله ویتنامی جدید برای کشورهای متجاوز خواهد بود.

Author

About Author