هزاران جریب زمین ‎های زراعتی هرات؛ طعمه سیلاب شدند

سیلاب‎ های اخیر در ولایت هرات، آسیب ‎های جدی بر زمین‎ های زراعتی، خانه و کاشانۀ مردم این ولایت وارد کرده که به گفتۀ مقام های محلی، کمک کردن به آسیب دیدگان نیاز به زمان و هزینه زیاد دارد.

جاری شدن سیلاب‎ های اخیر در هرات، برخی دهقانان را به خاطر فراوانی آب خوشحال ساخته؛ اما تعداد دیگری از دهقانان را بخاطر تخریب زمین ‌های شان، متضرر و خساره‌ مند ساخته که به احتمال زیاد زمین های آنها در سال جاری و به خاطر آسیب‌ های فراوان قابل استفاده نخواهد بود.

عبدالحمید مبارز حمیدی؛ رئیس مبارزه با حوادث طبیعی هرات به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«سیلاب ‌های یک هفته اخیر، میلیون ‎ها افغانی به دهقانان، کسبه کاران و دوکانداران خساره وارد کرده است.»

به گفته وی، به تعداد ۶۱۳ خانه مسکونی به صورت جدی آسیب دیده که به مالکان آنها کمک صورت گرفته است.

حمیدی افزود که تاکنون آمار دقیق از زمین ‎های زراعتی تخریب شده وجود ندارد؛ چون اولویت کاری این اداره را رسیده گی به وضعیت خانواده های آسیب دیده تشکیل می دهد.

رئیس مبارزه با حوادث طبیعی هرات گفت :«به جرأت گفته می ‎توانم که هزاران جریب زمین زراعتی، صدها کاریز، چشمه و بند آب، در اثر سیلاب‎ های اخیر از بین رفته و محصولات دهقانان را آب برده است.»

در عین حال، محمد قاسم یکتن از دهقانان هرات که از باریدن باران‌‌ های اخیر خرسند به نظر می ‌رسد به خاورمیانه گفت :«باران های اخیر می تواندن برای کشت و کار ما خوب باشد.»

وی اما افزود که شماری از دهاقین متاسفانه از باران های اخیر متضرر شده اند.

از سویی هم، جبار از جمله دهقانانی که محصولات زراعتی و نباتی اش را سیلاب برده از دولت می‌ خواهد که در بازسازی زمین ‌های زراعتی شان به آنها کمک کند.

در همین حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات بیان کرد که در اثر سیلاب‌ های اخیر، هزاران جریب زمین زراعتی به صورت جدی آسیب دیده؛ اما در مورد آن زمین ها به دلیل رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده، آمار مشخصی وجود ندارد.

وی اظهار داشت که بررسی ها در این رابطه آغاز شده است.

فرهاد افزود که خسارت جانی سیلاب های اخیر دو کشته و چهار زخمی بوده است؛ اما ده‌ ها میلیون افغانی خسارت مالی را بر خانواده‌ ها، دهقانان و مردم عادی وارد کرده است که اداره محلی هرات، هشت گروه کمک رسان را در مناطق مختلف شهر و ولسوالی ‎ها اعزام کرده که در همکاری با مردم، وظیفه کمک رسانی را به عهده دارند.

بر اساس معلومات ریاست مبارزه با حوادث طبیعی ولایت هرات، سیلاب بیشتر در ولسوالی ‎های انجیل، پشتون زرغون، گذره و شمال ولایت هرات جریان داشته است.

این در حالی است که بیشتر مردم هرات، از معیاری نبودن آبروهای شهری این ولایت شکایت دارند و نگران هستند که در آینده با خطرات بزرگ‎ تر روبرو شوند.

روح‎الله علی‌زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *