هزاران جریب زمین دولتی تخار در اختیار زمین‌خواران

افغانستان کشوری که جنگ‌های داخلی خانمان‌سوز دهه‌های گذشته بیشترین ضربه را بر پیکر اقتصادی و اجتماعی آن وارد کرده و در سال‌های پسین با روی کار آمدن حکومت جدید، هنوز این تنش‌ها پایان نیافته است.

ظهور دوباره طالبان مسلح در بخش‌هایی از کشور و مبارزه حکومت در برابر این گروه و سایر گروه‌های افراطی بار دیگر پروسه اصلاحات در کشور را که یکی از وظایف اصلی حکومت افغانستان خوانده می‌شود از هم گسیخت و زورمندان محلی همچنان با همان قدرت قبلی‌شان باقی ماندند.

این زورمندان محلی که اکثر آنان را فرمانده‌هان اسبق جهادی و سرگروپ‌های مسلح دوران جنگ‌های داخلی تشکیل می‌دهند در کنار سایر جرایم، به غصب زمین‌های دولتی دست زدند و هزاران جریب زمین دولتی را در سطح کشور به یغما بردند که ولایت تخار نیز از این دست‌برد در امان نمانده است.

ولایت تخار در شمال‌شرق افغانستان، یکی از ولایت‌های درجه دوم، سرسبز و زراعتی بشمار می‌رود و دارای ۱۶ ولسوالی بوده و مرکز آن شهر تالقان است که بیشتر نفوس این ولایت را اقوام ازبک تشکیل می‌دهد.

در بیشتر ولسوالی‌های آن هنوز زورمندان محلی به شمول فرمانده‌هان اسبق جهادی در بیشتر مسایل دست باز دارند و حتی فیصله‌های حل نزاع میان افراد نیز بگونه سنتی و جرگه‌ای حل و فصل می‌شوند.

پس از ظهور طالبان مسلح در کشور، ولایت تخار بحیث یکی از پایگاه‌های مهم جبهه مقاومت که در برابر این گروه می‌جنگیدند بشمار می‌رفت و احمدشاه مسعود، قهرمانی ملی در این ولایت ترور شد.

حالا بخش کلانی از زمین‌های دولتی این ولایت از سوی زورمندان محلی تاراج شده و به گفته مسوولان محلی؛ هنوز این روند ادامه دارد.

بر اساس معلومات اداره اراضی ولایت تخار، حدود ۵۹ هزار جریب زمین دولتی در ولسوالی‌ها بشمول شهر تالقان از سوی افراد و اشخاص زورمند و حتی کارمندان دولتی غصب شده و بخش بزرگی از این زمین‌های غصبی حتی از سوی این افراد بالای مردم بفروش رسیده‌اند.

بر اساس معلومات به دست آمده؛ رقم زمین‌های غصب‌شده دولتی در سال ۱۳۹۲ از سوی ۲۱۰۷ نفر غاصب به ۳۹۵۹۰ جریب زمین می‌رسید که این رقم در سال ۱۳۹۵ به بالاتر از ۵۹ هزار جریب زمین افزایش یافته است.

گفته می‌شود، غاصبین زمین در تخار به پنج دسته درجه‌بندی شده‌اند که دسته اول شامل افرادی است که تا سرحد بالاتر از پنج هزار جریب زمین را غصب کرده‌اند و از آن به نفع شخصی خود استفاده می‌کنند.

محمد عالم عالمی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت تخار در یک گفتگوی ویژه به خبرگزاری خاورمیانه گفت، بخش‌های بزرگی از علف‌چرها از سوی زورمندان محلی تخریب و غصب شده است.

وی می‌گوید، از ۵۰۰ هزار هکتار علف‌چری که در سطح این ولایت موجود است، ۴۰ تا ۵۰ درصد آن تخریب و غصب گردیده است.

به گفته عالمی بیشترین تخریبات علف‌چر طی سال‌های جنگ در کشور صورت گرفته و هنوز این روند به حد قابل ملاحظه‌ای ادامه دارد.

مسوولان اداره اراضی و زراعت تخار می‌گویند، مکتوب‌های متعددی را غرض جلوگیری از تخریب و غصب زمین‌های دولتی و علف‌چرها به ادارات محلی فرستاده‌اند؛ اما تاکنون نتایج قناعت‌بخشی را در قبال جلوگیری از غصب و یا هم استرداد زمین‌های دولتی بدست نیاورده‌اند.

از سویی هم مسوولان ریاست عدلیه ولایت تخار می‌گویند، تلاش‌هایی در قبال بازپس‌گیری زمین‌های دولتی از نزد غاصبان زمین صورت گرفته و تاحدی نیز نتیجه‌بخش بوده است.

اسلام‌الدین، عضو مسلکی آمریت قضایای دولت ریاست عدلیه تخار به خبرگزاری خاورمیانه گفت، طی سال‌های اخیر حدود ۵۸۲۷ جریب زمین پس از شناسایی و به اساس فیصله محاکم سه‌گانه دولتی شناخته شده و بخشی از آن از نزد غاصبین بازپس گرفته شده و بخشی دیگر از آن هنوز در حال بازپس‌گیری است.

همچنان مقام‌های محلی تخار کار بازپس‌گیری زودهنگام زمین‌های دولتی را مشکل می‌خوانند و از پلان‌های اتخاذ شده در این رابطه صحبت می‌کنند.

سنت‌الله تیمور، سخنگوی والی تخار در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه، بازپس‌گیری زمین‌های غصب شده را از نزد افراد و اشخاص کار مشکل می‌خواند، اما می‌گوید که برنامه‌هایی در این زمینه اتخاذ شده و به زودترین فرصت اقدام صورت می‌گیرد.

به گفته وی، در روزهای اخیر بیشتر از ۶۰۰ جریب زمین دولتی پس از حکم دادگاه از دست غاصبین بازپس گرفته شده است.

از جانب دیگر فرمانده پولیس تخار می‌گوید، فرهنگ غصب زمین‌های دولتی از سال‌های دراز در نزد مردم بویژه زورمندان این ولایت نهادینه شده و در زمان کم نجات زمین‌های دولتی از نزد غاصبین دشوار است.

فقیرمحمد جوزجانی فرمانده پولیس تخار گفت، به منظور جلوگیری از فعالیت تفنگ‌داران و زورمندان استراتیژی جمع‌آوری سلاح ساخته شده و به زودترین فرصت تطبیق خواهد شد.

این مقام‌های دولتی نیز از حضور تفنگ‌داران غیر مسوول و زورمندان محلی به عنوان سد راه در اجراآت قانونی حکومت یاد می‌کنند.

باشنده‌گان ولایت تخار می‌گویند، در کار غصب زمین‌های تخار افرادی زورمندی دست دارند که به آسانی به خواست‌های حکومت تن نمی‌دهند و پولیس این ولایت به تنهایی قادر به جلوگیری از اعمال این افراد نیست.

آنان همچنان حتی برخی افراد دولتی را در غصب زمین متهم می‌کنند و می‌گویند تا فرهنگ تفنگ‌سالاری خاتمه نیابد؛ حکومت قادر به بازپس‌گیری ملکیت‌های دولتی نیست.

آنان می‌گویند، بخش بزرگی از زمین‌های دولتی از سوی غاصبین بالای مردم بفروش رسیده و حتی در آن قریه‌هایی نیز اعمار شده است.

بر اساس معلومات بدست آمده، بیشترین ملکیت دولتی در ولسوالی‌های ینگی‌قلعه و چاه‌آب تخار از سوی زورمندان غصب شده که ولسوالی ینگی‌قلعه شامل ۱۲۷۰۰ جریب و ولسوالی چاه‌آب شامل بالاتر از ۴۹۰۰ جریب زمین مکلیت دولتی می‌شود.

محراب الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *