هدف هیئت بلند پایه ی اسرائیلی از سفر به ریاض چه بود؟

1689438

به گزارش سایت عبری روتر، در هفته های اخیر، هیئت بلند پایه ای از مقام های اسرائیلی وارد ریاض شده است.

شبکه ی ده تلویزیون اسرائیل روز گذشته، علیرغم مخالفت واحد سانسور نظامی ارتش با پخش جزئیات سفر این هیئت، به بررسی روابط نزدیک ریاض و تل آویو پرداخت.

تسبی یحزکیلی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب، با اشاره به مشخص نبودن تاریخ این سفر گفت: با توجه به اعمال سانسور توسط ارتش، نمی توانیم تمام جزئیات را بیان کنیم.

عربستان سعودی در ده های گذشته سعی بر مخفی نگاه داشتن روابط خود با تل آویو داشته است.

این رویه با روی کار آمدن ملک سلمان تغییر کرده است.

او و امرای تازه به صحنه آمده ی نزدیک به او از ارتباط با اسرائیل شرم ندارند. اکنون مسئله فلسطین به حاشیه رانده شده است.

تحلیلگر شبکه ده اسرائیل با تأکید بر روابط تنگاتنگ عربستان سعودی و اسرائیل افزود: سعودی ها خود بر تقویت روابط دو جانبه اصرار دارند.

ایالات متحده آمریکا، منطقه را رها کرده است، از این رو سعودی ها در هر آنچه که مربوط به ایران باشد، (کمک) اسرائیل را می خواهند و این باعث شده روابط ریاض و تل آویو گرم تر شود.

با پیشروی های ارتش سوریه، آزادسازی مناطق استراتژیک کشور و فرار مسلحین به مرزهای ترکیه، اردن و لبنان و از سویی دیگر تشکیل ائتلاف قدرتمند سیاسی حامی حزب الله در لبنان، پازل سیاسی جدیدی در منطقه در حال ترسیم است.

توافق آتش بس در سوریه و گفتگوهای بین المللی برای صلح در این کشور اسرائیل را با واهمه ی برگشت قدرتمند سوریه و هم پیمانان آن به عرصه ی جهانی مواجه کرده است.

انزوای عربستان سعودی و اسرائیل عامل مشترکی دیگر برای افزایش همکاری های طرفین به شمار می آید.

از این رو ناظران بر این باورند سفر اخیر هیئت اسرائیلی به ریاض به منظور ترغیب سعودی برای لغو کمک های نظامی به ارتش لبنان، ملتهب کردن جبهه ی جنوبی درگیری ها در سوریه و آغاز حمله ی رسانه ای شدید علیه حزب الله لبنان صورت گرفته است.

Author

About Author