هافینگتون پست: انتقام گیری سدیریها و استراتژی تثبیت قدرت

روزنامه هافینگتون پست آمریکا با انتشار گزارشی، ابعاد تغییرات ایجاد شده توسط ملک سلمان در راس هرم سیاسی عربستان و تاثیر این

روزنامه هافینگتون پست آمریکا با انتشار گزارشی، ابعاد تغییرات ایجاد شده توسط ملک سلمان در راس هرم سیاسی عربستان و تاثیر این تغییرات در مراکز قدرت و آینده سیاسی این کشور را مورد بررسی قرار داده و معتقد است تغییرات صورت گرفته به نفع محمد بن‌نایف و محمد‌بن‌سلمان بر محوریت خاندان سدیری است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این دو امیر سعودی رویکرد جدید نظام پادشاهی عربستان را رقم خواهند زد. نویسنده این گزارش معتقد است هدف از این تصمیمات استراتژیک، محدود کردن دایره تصمیم‌گیری‌ها و سپردن زمام امور به عده معدودی از خاندان سلطنتی یعنی “سدیری‌ها” می‌باشد.

گستردگی مشارکت شاهزادگان و زیر مجموعه آنها در تصمیم‌گیری؛ و پراکنده شدن قدرت باعث شده بود اداره امور و سرعت عمل و اقتدار به شدت کاهش یابد.

هافینگتون پست در گزارش خود به عدم وجود تمرکز قدرت در دوران ملک عبدالله اشاره و می نویسد:”ملک عبدالله؛ نظام جامعی از پیمان‌های پیچیده برای مقابله با نفوذ سدیریان را شکل داده بود ولی تغییرات ناگهانی اخیر نوعی انتقام‌گیری از سوی طایفه سدیری، از وی به شمار می‌آید”

هافینگتن پست با اشاره به انحصار‌ طلبی سدیری‌ها و کینه آنها از سایر شاهزادگان؛ مرگ ملک عبدالله را انقراض دوران حکومت آل‌سعود در عربستان دانسته و خاندان سدیری را دولت انتقالی برای عبور از این بحران معرفی نموده است.

طبق پیش‌بینی هافینگتن‌پست یا محمد بن سلمان با کسب رضایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی؛ پادشاهی جدیدی با ساختار جدید تحت عنوان «آل‌سدیر» در عربستان ایجاد خواهد کرد که بعید است آمریکا مجددا به استمرار ساختار متحجر کنونی رضایت دهد یا اینکه باید منتظر طرح‌های راهبردی سرویس‌های اطلاعاتی سیا و موصاد برای آینده عربستان و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج بمانیم .

Author

About Author