نگرانی وزیر فرهنگ اسبق مصر نسبت به کاهش جایگاه برتر مصر در جهان اسلام

01جابر عصفور وزیر فرهنگ اسبق مصر در مصاحبه با روزنامه الوطن ضمن انتقاد از شیخ احمد الطیب، از وضعیت فرهنگی مصر که نتیجه اقدامات الازهر می‌باشد اظهار داشت: صحنه فرهنگی مصر در وضعیت بحرانی و خطرناک قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جابر عصفور در این مصاحبه اظهار داشت: قدرت نرم در کشور در حال از بین رفتن است و جایگاه برتر مصر در جهان عرب و اسلام در حال زوال است. مسئولان فرهنگی مصر با گرفتن پول عربستان تمدن اصیل مصر را به زوال کشانده‌اند. مصر باید به جایگاه سابق و اول خود در جهان عرب و اسلام بازگردد. الان وقت مبارزه شجاعانه با این بحران فرهنگی و هویتی است و احمد الطیب نیز باید در کتب دینی الازهر بازنگری کند و از تبعیت از عربستان و افراط گرایی پرهیز و راه اعتدال را برگزیند.

وی در ادامه افزود: پیروی از فتاوای علماء درباری عربستان سعودی و تبعیت از آل شیخ، مصر را نابود خواهد کرد. نتیجه اقدامات الازهر در سالهای گذشته افراط‌گرایی و دامن زدن به تفرقه مذاهب و انحطاط فرهنگ مصر بوده است. احمدالطیب تمایلی به بازنگری دینی ندارد و مذهب وهابی و سعودی خودش را به الازهر تحمیل کرده است. وی باید به الازهر اصیل بازگردد و اعتدال را پیشه راه خود نماید. در الازهر کتابهایی تدریس می گردد که مسلمانان را دعوت به اقرار بر کتب ادیان دیگر کرده است و احادیث عجیب و غریبی مثل حدیث بلح و نکاح الجهاد و شیر دادن به بزرگسالان در آن وجود دارد که با عقلانیت در تضاد است. بیشتر کتب الازهر به افراط گرایی و تروریست منتهی می شود و شیخ الازهر باید به علمای آگاه و معتدلی مانند زقزوق، الازهری و کریمه تکیه کند.

Author

About Author