نگرانی ها در کندز هنوز پا برجاست

با آنکه از بازپس گیری بخش هایی از شهر کندز و عقب راندن طالبان مسلح از این شهر نزدیک به یکماه می گذرد؛ اما هنوز وضعیت این شهر آشفته است و باشنده گان آن نگران آینده هستند.

باشنده گان شهر کندز با انتقاد شدید از حکومت در راستای عدم راه اندازی عملیات گسترده نظامی برای پاکسازی کامل، می گویند که طالبان مسلح هنوز هم در چهار اطراف این شهر حضور فزیکی دارند و احتمال هر لحظه سقوط دوباره کندز محسوس است.

امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه؛ ضمن ابراز نگرانی، می گوید که طالبان مسلح بگونه کامل از این شهر پاکسازی نشده و در بخش های آن عملاً حضور دارند.

وی عدم ایجاد کمربند دفاعی از سوی نظامیان برای جلوگیری از حملات دوباره طالبان مسلح را یک تهدید جدی می پندارد و از حکومت می خواهد که برای بر طرف سازی نگرانی های مردم هرچه زودتر عملیات گسترده نظامی راه اندازی نماید.

با سقوط بخش هایی از شهر کندز برای بار دوم که از آن نزدیک به یکماه می گذرد، صدها خانواده بیجا شده، ده ها نظامی و غیر نظامی نیز جان باختند و میلیون ها افغانی به این شهر زیان وارد شده است.

ولی با انتقاد از اقدامات حکومت برای تامین امنیت شهر کندز می گوید :«وضعیت امنیتی در کندز خوب نیست، شهر کندز هنوز در آستانه سقوط به سر می برد و تا هنوز کمربند دفاعی برای این شهر ساخته نشده و مخالفین مسلح دولت در اطراف شهر کندز حضور فزیکی دارند.»

این عضو شورای ولایتی کندز بیان داشت که حکومت در قسمت مجازات افراد بلند پایه ملکی و نظامی کندز که در انجام وظایف شان غفلت کرده اند؛ تاکنون اقدامات قابل ملاحظه ی انجام نداده است.

وی به نماینده گی از باشنده گان کندز، خواست خود را چنین بیان داشت :«خواست ما این است که رهبری کندز باید تغییر کند، افراد و اشخاصی که در انجام وظیفه شان غفلت کرده اند به پنجه قانون سپرده شوند، والی، فرمانده پولیس و مسؤلان دیگر نظامی مورد بازپرس قرار بگیرند و اگر غفلت وظیفوی شان ثابت شود، به محاکمه کشانیده شوند.»

حسام الدین یکتن از شهروندان کندز نیز به خاورمیانه گفت که مردم هنوز به زندگی و آینده شان امیدوار نیستند.

به گفته وی :«سرمایه داران، دوکانداران، تاجرین و مردم عادی فعالیت کمتر دارند و به مانند گذشته حاضر به کار و فعالیت در کندز نیستند.»

شمار دیگری از شهروندان کندز نیز مشکلات مشابه داشته و از حکومت می خواهند که پیش از شدیدتر شدن سرما، به مشکلات آنها رسیده گی کند.

با این حال، مقام های امنیتی کندز از ادامه عملیات های مشترک نظامیان به هدف پاکسازی اطراف این شهر از وجود طالبان مسلح خبر می دهند.

محفوظ الله اکبری سخنگوی زون ۸۰۸ سپین زر پولیس در کندز به خبرگزاری خاورمیانه گفت که عملیات نظامی در این ولایت ادامه دارد.

این نگرانی ها در حالی ابراز می شوند که در حال حاضر صدها خانواده بیجا شده جنگ های اخیر کندز، در ولایت های دیگر زنده گی می کنند و هنوز زمینه برگشت آنها به محل زنده گی شان فراهم نشده است.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *