نگرانی ها از ثبت رویداد کرونا در بغلان

نخستین رویداد مثبت ویروس کرونا در ولایت بغلان، دوشب پیش از سوی وزارت صحت عامه تائید شد.

بر اساس اطلاعات داده شده از سوی ریاست صحت عامه بغلان فرد مصاب به ویروس کرونا، ۴۸ ساعت پیش به شفاخانه ولسوالی نهرین منتقل و بستری گردیده است.

داکتر عبدالعلیم غفاری معاون ریاست صحت عامه ولایت بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت که این مرد ۴۲ سال سن دارد و باشنده اصلی ولسوالی خوست میباشد که به تاز‌گی از کشور ایران بر گشته است.

به گفته وی، شخص مبتلا به این ویروس پس از رسیدن به خانه برای چند ساعتی از سوی نزدیکانش به حالت قرنطین قرار گرفته و سپس توسط امبولانس شفاخانه ولسوالی خوست به شفاخانه ولسوالی نهرین انتقال یافته است.

به گفته آقای غفاری، تلاش ها برای شناسایی افرادی که در مسیر راه با این شخص همسفر بوده آغاز شده و همچنان بررسی صحی خانواده و نزدیکان آن نیز زیر کار کارمندان صحی قرار دارد.

از سوی دیگر اطلاعاتی که خبرگزاری خاورمیانه از منابع محلی بدست آورده است نشان می ‌دهد که فرد مبتلا به ویروس کرونا یک شب را با اعضای خانواده و نزدیکانش در منطقه میان شهر ولسوالی خوست سپری کرده و پس از وخیم شدن وضعیت صحی اش به کلینیک منتقل شده است.

ثبت نخستین رویداد ویروس کرونا بر نگرانی های شهروندان بغلان افزوده است و آنان خواهان ایجاد محدودیت بر تجمعات مردم هستند.

آنان از حکومت میخواهند که جلوی تجمعات مردم زیر نام بزکشی، پهلوانی و هر مناسبت دیگر که سبب گرد هم آمدن مردم میشوند، را بگیرد.

فرماندهی پولیس بغلان نیز با نشر اعلامیه‌ ای از شهروندان این ولایت خواسته است که از تجمعات در مکان های سربسته و ازدحام در شهر جلوگیری نمایند.

به نقل از اعلامیه در صورت مراعات نشدن دستورات صحی، پولیس با افراد متخلف برخورد قانونی می ‌کند.

امکانات درمان کرونا در بغلان

مسوولان ریاست صحت عامه بغلان می ‌گویند، ۲۰ بستر ویژه مریضان مصاب به ویروس کرونا در شفاخانه های این ولایت در نظر گرفته شده است که از این میان، ۴ بستر در شفاخانه ولسوالی نهرین، ۴ بستر در ولسوالی بغلان مرکزی و ۱۲ بستر آن در شفاخانه شهر پلخمری میباشد.

به گفته معاون ریاست صحت عامه بغلان، مریضان مصاب به کرونا و افراد مشکوک در این مکان ها بستری و زیر مراقبت قرار می ‌گیرند و همچنان در نظر است که امکانات پیشرفته طبی به این ولایت فرستاده شود.

آقای غفاری از مردم می ‌خواهد که برای شناسایی افراد مشکوک به کرونا با ریاست صحت عامه همکار باشند و مانع گسترش این بیماری کُشنده شوند.

وی وضعیت صحی بیمار مبتلا به این ویروس را خوب توصیف میکند.

بی توجهی مردم

در حالی که کرونا سایه بر زندگی مردمان جهان انداخته و سبب جان باختن هزاران انسان گردیده است؛ اما در اینجا در افغانستان هنوز بسیاری بر این پدیده دید دیگری دارند و آن را ساری نمیدانند.

با آنکه وزارت صحت عامه کشور از مردم خواسته است که از برگزاری مراسم عروسی و مناسبت های دیگر سبب تجمع میگردد جلوگیری نمایند؛ اما دیده میشود که در این اواخر در برخی ولسوالی ها و حتی مرکز بغلان عروسی ها همچنان برگزار می ‌گردد و بازی های مناسبتی با همان شور و اشتیاق قبلی گرفته می ‌شود.

به گفته مسوولان صحی کشور این کار زمینه شیوع کرونا را فراهم می ‌سازد.

بابر بیگانه

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *