نگرانی ها از بدتر شدن وضعیت امنیتی شاهراه سرپل

باشندگان ولایت سرپل در شمال افغانستان از بدتر شدن وضعیت امنیتی شاهراه این ولایت نگرانی نموده می گویند، جنگویان طالب بر بخش های کنار این شاهراه حاکمیت دارند و از طرف شب تهدیدات بیشتر می گردد.

در حالی این نگرانی ها بیان می شود که دو شب پیش طالبان مسلح بر پوسته های امنیتی منطقه «تخته» شاهراه سرپل حملات سنگینی را راه اندازی کرده و برای چندین ساعت با نیروهای امنیتی جنگیدند.

محمد امان باشنده سرپل که دو روز پیش به مزار شریف آمده است در صحبت با خبرگزاری خاورمیانه میگوید، طالبان در شماری از قریه های کنار شاهراه جابجا شده اند و نسبت به گذشته تهدیدات امنیتی در شاهراه بیشتر شده است.

وی می افزاید، حضور طالبان در قریه های کنار شاهراه، مردم را نگران ساخته است و در این روزها احتمال راه گیری به هدف آسیب رساندن به کارمندان حکومتی افزایش یافته است.

در همین حال برخی منابع میگویند، رهبری طالبان بر جنگجویان شان که در ولایت سرپل هستند، دستور داده اند تا شاهراه سرپل -جوزجان را تصرف نمایند.

به گفته منابع، طالبان به هدف این کار جنگجویان زیادی را از بخش های دیگر ولایت سرپل به قریه های اطراف شاهراه در مناطق «تخته» و «امام جعفر» فرستاده اند.

اعضای شورای ولایتی سرپل نیز از افزیش تهدیدات امنیتی  درشاهراه این ولایت نگرانی می کنند و تأکید میکنند که در صورت پاکسازی نشدن طالبان، چالش های امنیتی بیشتر خواهد شد.

محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل به خبرگزاری خاورمیانه میگوید، جنگجویان بسیاری از گروه طالبان در قریه های اطراف شاهراه تجمع کرده و در تلاش سقوط پوسته های امنیتی و بدست آوردن کنترول آن هستند.

وی افزود، هر از گاهی در جریان روز در بخش های آسیب پذیر این شاهراه طالبان ایست های بازرسی ایجاد مینمایند.

به گفته او گولایی تخته، منقه سیدآباد و حد بخشی از نقاط آسیب پذیر شاهراه سرپل – جوزجان هستند.

رحمانی خواستار سرکوب طالبان و پاکسازی قریه هایی است که طالبان در آن برای خود پایگاه ساخته اند.

در همین حال مقام های امنیتی ولایت سرپل از آمادگی های کامل نیروهای امنیتی خبر داده میگویند، در درگیری های اخیر، تلفات سنگینی به طالبان وارد شده است.

نور آغا فیضی سخنگوی پولیس سرپل میگوید، در درگیری های دو شب پیش که برای چند ساعت ادامه داشت، ۲۰ جنگجوی این گروه از سوی نیروهای امنیتی کشته شده و ۱۰ تن دیگرشان زخمی شده اند.

به گفته وی، این حمله سنگین طالبان با مقاومت نیروهای امنیتی به شکست مواجه شده است و در درگیری ها، یک تن از نیروهای امنیتی کشته شده و دست کم ۴ تن دیگر زخم برداشته اند.

آقای فیضی می افزاید، نیروهای امنیتی آمادگی های کامل در برابر طالبان دارند و میتوانند مانع فعالیت های تخریبی آنان در شاهراه سرپل شوند.

شاهراه سرپل – جوزجان ۵۵ کیلومتر طول دارد و بیش از ۴۰ پوسته امنیتی در آن ساخته شده است.

به گفته باشندگان این ولایت، با این همه هنوز نیروهای امنیتی قادر نشده است که بگونه درست به تأمین امنیت بپردازند.

چندی پیش به رهبری جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری نیز عملیاتی در این شاهراه راه اندازی شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *