نگرانی ها از افزایش خشونت علیه خبرنگاران

تنها ساعاتی بعد از صدور حکم رئیس جمهور در مورد قانون دسترسی به اطلاعات و نافذ شدن آن، یک خبرنگار در نزدیکی پوسته پولیس در مرکز ولایت زابل به قتل می رسد که این امر نگرانی ها از افزایش خشونت علیه خبرنگاران را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در نشست خبری امروز (۲۶میزان) نگرانی ها خود را نسبت به افزایش خشونت علیه خبرنگاران و عدم رسیده گی به پرونده این موارد ابراز کرد.

رحیم الله سمندر، رئیس این انجمن اظهار داشت که فرمان دسترسی به معلومات از سوی رئیس جمهور صادر شده؛ اما عملا هیچکدام از خبرنگاران به معلومات دسترسی ندارند.

وی در حالی که کارهای ظاهری و اقدامات حکومت وحدت ملی در رابطه به دسترسی به معلومات را تقدیر کرد؛ اما گفت که خبرنگاران هیچ مصوونیتی ندارند و در هر جای به آنها توهین و خشونت می شود.

سمندر افزود که با تمام این اقدامات و کارکردها، حکومت تا حال نتیجه هیچ پرونده خشونت علیه خبرنگاران را بیان نکرده و هیچ فردی را به این دلیل بازداشت و یا محاکمه نکرده است.

منبع با بیان این که شب گذشته و در نزدیکی پوسته پولیس یعقوب شرافت، خبرنگار رادیو و تلویزیون ملی از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسیده و عامل آن نیز بازداشت نشده؛ تصریح کرد که «فعالیت های ظاهری حکومت خیلی خوب است؛ اما هیچ اقدام عملی نشده است.»

رئیس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان بیان داشت که به دلیل عدم مصونیت خبرنگاران و عدم رسیده گی حکومت به پرونده خشونت و یا قتل آنها، مظاهره، نشست های اعتراضی و احتجاجی آنها در سراسر کشور راه اندازی می شود.

سمندر اظهار داشت که این نشست های اعتراضی و احتجاجی تا زمان دستگیری عاملین قتل «شرافت» ادامه خواهد داشت و خانواده های وی نیز با آنها همراهی خواهد کرد.

این اظهارات و این قتل خبرنگار رادیو و تلویزیون ملی زابل درحالی صورت می گیرد که روز گذشته قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی رئیس جمهور نافذ شده و از سوی سخنگوی وی به خبرنگاران اعلام شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *