نگرانی ها ازبی توجهی به قوانین حمایت از زنان در افغانستان

با وجود تدوین قوانینی در حمایت از زنان در افغانستان، بی توجهی دولت به اجرای این قوانین، ارزش چنین راهکارهای قانونی را با تردید مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، گزارش سازمان ملل نشان می دهد دولت افغانستان از تحت پیگرد قرار دادن و مجازات کسانی که به ارتکاب جرایمی علیه زنان متهم می شوند، خودداری می کند، این شرایط به رغم وجود قوانینی است که از چهار سال پیش در حمایت از زنان در برابر ازدواج های اجباری، خشونت های داخل خانواده و تجاوز در قانون اساسی کشور درج شده است.

گفته میشود خشونت های خانوادگی و سوءاستفاده جنسی از زنان در سراسر جهان وجود دارد اما نتایج بررسی در افغانستان، کارشناسان را متحیر کرد.

سیما سمر مسئول کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گوید: آنچه امسال ما را به شدت شوکه کرد، شکل رفتارهای خشونت آمیز و شدت آنها بود، این رفتارها شامل بریدن لب و بینی و تجاوزهای گروهی بود.

فعالان حقوق بشر می گویند گرچه خشونت علیه زنان افغان پیش و پس از جنگ وجود داشته است، خروج سربازان غربی از این کشور، خلاء قدرت خطرناکی را ایجاد کرده است و در نبود این نیروها کسی تمایلی به اجرای قوانینی که در حمایت از زنان تصویب شده است، ندارد و عملا این قوانین به قوانینی بی ارزش تبدیل شده اند.

ثریا پاکزاد سازمان دهنده سرپناه برای زنان آسیب دیده می گوید: امروز هر کسی می تواند هر کاری که می خواهد انجام دهد، کشتن زنان به راحتی صورت می گیرد و کسی مجرم را مجازات نمی کند.

دسترسی زنان به سیستم قضایی همچنان بسیار محدود است و بسیاری به عنوان آخرین راه چاره برای گریز از خشونت به خودسوزی اقدام می کنند، موارد خودسوزی زنان در افغانستان، اخیرا افزایش یافته است که نشانه وضعیت نگران کننده حقوق زنان در کشور است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *