نگرانی مردم پایتخت از جرایم جرمی و سرقت

930-b

کابل به عنوان پایتخت افغانستان یکی از شهرهای بزرگ کشور نیز محسوب می شود و به همین دلیل پذیرای شمار زیادی از شهروندان کشور است.

حضور از اقوام مختلف در کابل باعث شده تا تقریبا فرهنگ های تمام کشور به پایتخت راه پیدا کند؛ اما همین افزایش جمعیت خود باعث شده تا رسیده گی به مسایل امنیتی آن نیز سخت تر شود.

هم اکنون نیز شماری از مناطق کابل به دور از نعمت برق بوده و رفت و آمد از طرف شب در این مناطق سخت به نظر می رسد و به دلیل کمبود ظرفیت پولیس، بسیاری از مناطق شهر از گزمه پولیس بی بهره هستند.

این عوامل باعث شده تا پایتخت نشینان از افزایش جرایم جنایی، دزدی، قتل و اختطاف نگران شده و از مقام های امنیتی خواهان حل مشکلاتشان شوند.

شمار زیادی از باشنده گان کابل می گویند که تردد از طرف شب در اکثر نقاط پایتخت همراه با ترس شده و آنها به راحتی قادر به رفت و آمد نیستند.

امین الله یکتن از باشنده گان منطقه کارته پروان در ناحیه دوم شهر کابل به خاورمیانه گفت :«از طرف شب بیرون شدن خیلی سخت شده و دیگر مثل سابق آزادانه گشت و گذار نمی شود.»

به گفته وی، تعدادی از جوانان که اکثر آنها بی بند و بار هستند در مسیر رفت و آمد، به ویژه در کوچه های تاریک، مانع تردد افراد و باشنده گان منطقه شده و اموال قیمتی از جمله پول و موبایل را می گیرند.

راضیه یکتن از معلمان منطقه کابل بای در حوزه نهم شهر کابل می گوید :«تردد برای زنان بعد از تاریک شدن هوا ممکن نیست؛ چون یکتعداد لوچک ها باعث آزار و اذیت و دزدی می شوند.»

این معلم از مقام های امنیتی به ویژه آمر حوزه نهم خواست تا هرچه زودتر این مشکل را حل کنند.

اما شماری از شهروندان کابل معتقدند که کابل امنیت شب نه بلکه امنیت روز خود را نیز از دست داده است.

محمد طاهر باشنده کارته سه کابل به خاورمیانه گفت :«موتر همسایه ما را در روز روشن بردن و هیچ کس حاضر به پاسخگویی نیست.»

به گفته وی، کابل دیگر به مانند سابق امنیت ندارد و شمار دزدان و بی بندو باران زیاد شده است و این امر باعث افزایش مشکلات مردم می شود.

منبع در حالی که از انجام حملات انتحاری نیز شکایت دارد می گوید :«سابق تنها حمله های انتحاری بود؛ اما حالی خانه، اموال و اجناس قیمتی ما نیز امنیت ندارد و هر لحظه ممکن است مورد سرقت قرار گیرد.»

محمد الله باشنده منطقه مسجد عیدگاه در کنار نگرانی از جرایم یادشده، افزایش معتادین را نیز عاملی برای سرقت و قتل می داند؛ به گفته وی :«اگر دروازه خانه باز باشه، معتادها داخل شده و هر چیز که دم دستش باشد را با خود می برد.»

وی میگوید که از طرف شب از ترس معتادین اصلا رفت و آمد خیلی کاهش می یابد و این امر باعث نگرانی مردم منطقه شده است.

این شکایت مربوط به این افراد نبوده و شمار زیادی از باشنده گان کابل از افزایش جرایم جنایی، سرقت، قتل و اختطاف نگرانی دارند به نوعی که چند روز پیش افراد مسلح وارد یک طلافروشی در منطقه سرکاریز مربوط به ناحیه سوم شده و در روز روشن طلاهای این دوکان را با خود بردند.

با این حال، بیکاری یکی از عوامل عمده افزایش جرایم در شهرهای بزرگ دانسته می شود؛ عاملی که تا حال حکومت برای مرفوع ساختن آن، اقدام قابل ملاحظه ای انجام نشده است.

با این که مردم از افزایش جرایم نگرانی دارند؛ اما چندی پیش مسوولان مبارزه با جرایم فرماندهی پولیس کابل از کاهش جرایم در پایتخت خبر داده بودند.

در این رابطه خاورمیانه تلاش زیاد کرد تا با آمرین حوزه و یا مسوولان فرماندهی پولیس کابل گفتگو کند، اما موفق به این کار نشد و یا اگر با شماری از مسوولان ارتباط برقرار شد؛ آنها از ارائه معلومات خودداری کردند.

Author

About Author