نگرانی شهروندان و کارشناسان از سقوط فراه

ولایت فراه در غرب افغانستان در همسایگی هرات و هلمند و همچنان هم ‌سرحد با جمهوری اسلامی ایران، از جمله ولایت ‌های کلیدی و استراتیژیک کشور به ‌شمار می ‎رود.

این ولایت در یک دهۀ اخیر همواره شاهد جنگ و خونریزی‎ های زیادی بوده است و هر ازگاهی تا مرز سقوط پیش رفته که این وضعیت، قربانی‎ ها و مهاجرت ‌های زیادی را نصیب شهروندان این ولایت کرده است.

شاید در سال جاری این ولایت سخت ‎ترین روزگارش را از لحاظ امنیتی سپری کرده باشد که چندین بار در معرض سقوط قرار گرفت و حتی مردم این ولایت در گردهمایی ‎های متعددی خواستار برکناری آقای ننگ والی این ولایت شدند.

اما با نزدیک شدن فصل بهار و گرم شدن هوا، عملیات طالبان مسلح شکل دیگری گرفته و آرامش نسبی مردم این ولایت را دچار تزلزل کرده و قربانی زیادی از غیر نظامیان گرفته است.

در عملیاتی که از یک هفته قبل در فراه آغاز شده است، حدود ده غیر نظامی کشته شده که دولت این تلفات را به طالبان مسلح نسبت می ‌دهد؛ اما بر اساس برخی گزارش‌ ها این تلفات ناشی از حملات هوایی نیروهای مشترک امنیتی بوده است.

محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه در این مورد چنین می ‌گوید :«عملیات جریان دارد و نیروهای امنیتی پیشروی‌ های خوبی داشته و تلفات سنگین را بالای طالبان مسلح وارد کرده است که تاکنون ۲۰ تن کشته شده و بیش از ده نفر زخمی شده اند؛ اما این آمار به احتمال زیاد شاید افزایش داشته باشد.»

به گفته وی، دو تن از نیروهای امنیتی نیز در این عملیات جان باخته و دو تن دیگرشان زخمی شده اند.

مهری دلیل آغاز عملیات تصفیوی نیروهای امنیتی را به تهدیدات دشمن نسبت داد که با آغاز این عملیات تا حدی این تهدیدات خنثی شده؛ اما با آن هم طالبان مسلح در برخی ولسوالی ‌ها و مناطق؛ کنترول و نفوذ دارند.

سخنگوی والی فراه می گوید که در ولسوالی بالابلوک که مرکز اصلی طالبان مسلح به شمار می ‌رفت، نیروهای امنیتی توانسته اند طالبان مسلح را متواری سازند که بر همین اساس در بهار آینده هم تهدیدات دشمن را پاسخگو خواهند بود.

با این حال، آقای بختاور رئیس پیشین شورای ولایتی فراه در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه، مؤثریت عملیات نیروهای امنیتی را زیر سوال برده و می گوید که تاکنون این عملیات نتوانسته ولسوالی بالابلوک را از چنگ طالبان مسلح آزاد سازد.

به گفته وی، اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، با گرم شدن هوا و تشدید حملات طالبان مسلح، احتمال سقوط این ولایت وجود دارد و همان تجربۀ پنج ماه قبل یک‌ بار دیگر تکرار خواهد شد.

او هم ‌چنان بیان کرد که حدود هشتاد درصد این ولایت تحت کنترول طالبان مسلح است که حکومت محلی به آن مناطق دسترسی ندارند.

اما داود عرفان، استاد علوم سیاسی دانشگاه هرات به خاورمیانه گفت :«بر اساس تازه ترین اطلاعاتی که از منابع بسیار موثق بدست آمده، بیانگر این است که به‌ جز ساختمان ولسوالی بالابلوک، هیچ منطقه دیگری در اختیار دولت نیست و در شهر فراه نیز مرکز شهر و برخی روستاهای اطراف در اختیار دولت است.»

وی این وضعیت را ناشی از عملکرد ضعیف نیروهای امنیتی و مقام ‎های مسوول دانست و اظهار داشت که برای بیرون رفت از وضعیت فعلی، باید نیروهای بیشتر و مجهزتر و افراد با مهارت به وظیفه گماشته شوند.

اما محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه در گفتگو با خاورمیانه، این گفته ها و نگرانی ها را حق مردم دانست؛ اما تصریح کرد که نیروهای امنیتی با تمام توان در برابر طالبان مسلح ایستاده گی کرده و آنها را شکست می دهند.

وی اظهار داشت که نیروهای امنیتی اجازه هیچ پیشرفتی به طالبان مسلح را نخواهند داد و تلاش دارند تا طالبان مسلح را از بخش های تحت تصرف شان به دور برانند.

ولایت فراه از جمله ولایات نا امن در غرب افغانستان محسوب می‌ شود که هر ازگاهی شاهد خونین‌ ترین درگیری ها بوده است.

روح الله علی زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *