نگرانی شهروندان بغلان از افزایش آلوده گی هوا

باشنده گان ولایت بغلان با نگرانی از افزایش آلوده گی هوا و بدترشدن وضعیت محیط زیستی در این ولایت به ویژه شهر پلخمری می گویند که با فرا رسیدن فصل زمستان و سوخت مواد غیر استندرد؛ هوا را بیش از پیش آلوده می سازد.

آنان مسوولان حکومتی را در راستای جلوگیری از تخریبات مکان های سبز و قطع درختان به بی کفایتی متهم می کنند.

با آنکه در موسم زمستان با باریدن برف و باران؛ گرد و غبارهای برخواسته از تردد وسایط و دودهای تولید شده کارخانه ها از بین می رود؛ اما شهروندان بغلان دودهای برخاسته از آتش دان حمام ها، داش های خشت، بخاری های منازل و فابریکه سمنت غوری که از سوزانیدن تایرهای کهنه موتر، ذغال سنگ و دیگر وسایل پلاستیکی کهنه تولید می شود، را خطرناک می دانند.

شهنواز شرار یکتن از باشنده گان شهر پلخمری به خاورمیانه گفت که عدم توجه نهادهای مسوول در نگهداری منابع طبیعی و جلوگیری از تخریبات آن باعث گردیده که فضای شهر پلخمری آلوده شود.

به گفته وی، گازات و دودهای تولید شده در اثر سوزانیدن مواد پلاستیکی بسیاری ها را به بستر مریضی فرستاده است.

شمار زیادی از شهروندان پلخمری به مانند این مرد، از آلوده گی هوا ابراز نگرانی دارند و خواهان توجه جدی مسوولان در این رابطه شده اند.

در همین حال، مسوولان ریاست حفاظت از محیط زیست بغلان نیز آلوده شدن هوا و تخریبات منابع طبیعی را می پذیرند و می گویند نسبت کمبود پرسونل خدماتی آنان نمی توانند جلوی این همه تخریبات را بگیرند.

عظیم الله، کارشناس ریاست حفاظت از محیط زیست بغلان می گوید که عدم هماهنگی نهادهای دیگر مانند پولیس باعث شده است که نتوانند جلوی آلوده شدن فضا و تخریبات محیط زیستی را بگیرند.

در عین حال، دفتر ساحون کمیسیون مستقل حقوق بشر در زون شمالشرق و نهادهای مدنی بغلان نیز، با نگرانی از افزایش آلوده گی هوا در این ولایت، از مردم خواستند که در جلوگیری از تخریبات محیط زیست و آلوده گی هوا خود دست بکار شوند.

حیات الله امیری رئیس دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در حوزه شمالشرق به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«آلوده گی هوا و فضای نامناسب نگرانی هایی را بر انگیخته است و ادامه این روند می تواند در آینده خطرات جدی را متوجه مردم نماید.»

وی از ادارات مسوول دولتی خواست که در همکاری با ریاست محیط زیست از آلوده گی هوا و تخریبات محیط زیست جلوگیری نمایند.

در حالی از نوعیت مواد سوختی کارخانه های بغلان شکایت می شود که کارخانه سمنت غوری در کنار سایر کارخانه های کوچک و داش های خشت پزی که بطور ۲۴ ساعته فعالیت دارد؛ بزگترین منبع آلوده کننده فضا در شهر پلخمری شناخته می شود و تا کنون از با وجود وعده های صورت گرفته در قسمت پیشرفته سازی سوخت این کارخانه تا حال اقدام عملی روی دست گرفته نشده است.

از سویی هم همه ساله با فرارسیدن فصل زمستان نیازمندی مردم برای گرم ساختن خانه های شان به مواد محروقاتی بیشتر می شود و این موضوع باعث می گردد که جنگلات کوهی در سراسر کشور بویژه ولایت بغلان بیرحمانه از سوی مردم قطع و از بین برود.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *