نگرانی سازمان پیمان امنیت جمعی، از افزایش ناامنی در افغانستان

طی یک دیدار رسمی میان نیکلای باردیوژا؛ دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی و میروسلاو ینچا؛ نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور کشورهای آسیای مرکزی، وضعیت افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از امنیت در منطقه ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاو رمیانه؛ به نقل اسلام تایمز، نیکلای باردیوژا، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی بارها اعلام کرده که تشنج اوضاع در افغانستان به وضعیت امنیتی کشورهای آسیای مرکزی تاثیر جدی داشته است.

او با ابراز نگرانی از این موضوع، به سازمان ملل متحد هشدار داده که به دنبال راه حل جدی باشند.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور کشورهای آسیای مرکزی، حل بهبود و ثبات امنیت را فقط در پرتو تلاش کشورهای خود منطقه عنوان کرد.

 این مقام سازمان ملل متحد می گوید:‌ کشورهای آسیای مرکزی بازیگران فعال در حل‌و‌فصل اوضاع افغانستان هستند.

چند ماه قبل دبیرکل سازمان پیمان امنیت‌جمعی در نشست اعضای شورای عالی، تشکیل یک نیروی دفاعی متشکل از نظامیان عضو این سازمان برای مقابله با تهدیداتی که از افغانستان متوجه کشورهای منطقه است را پیشنهاد کرد.

این سازمان می گوید: بیم آن می‌رود که گروه های افراطی از قلمرو افغانستان به خاک آسیای میانه وارد شوند و امنیت کشورهای منطقه را به هم بزنند.

 خشونت ها در افغانستان ظرف ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است.

به همین علت نهادهای بین المللی تاکید می کنند که بایستی همکاری‌ها بین کشورهای آسیای مرکزی در امر مبارزه با تروریسم تقویت یابد .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *