نگرانی تیفا از فیصله‌های شبانه و ناقص انتخابات

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا «تیفا» می گوید که فیصله های کمیسیون شکایت های انتخاباتی، شبانه و به صورت ناقص رسیدگی شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تیفا در خبرنامه امروز (۳۰دلو) آورده است که گفته است که نتایج نهایی انتخابات «شتاب‌ زده» و بدون تطبیق کامل فیصله ها اعلام شده است.

در خبرنامه آمده است که در کنار برنده و بازنده انتخابات، می بایست روندهای قانونی آن به شکلی انجام شود که بتواند زمینه پذیرش نتیجه و مشروعیت نظام برخاسته از آن را تضمین کند.

بر اساس یافته های تیفا، حدود ۲۰ درصد فیصله‌ های کمیسیون شکایات انتخاباتی در خصوص تفتیش ویژه و بازشماری مجدد آرا در شماری از ولایات تکمیل نشده است.

این نهاد نظارتی انتخابلت می گوید که تفتیش ویژه آرا «شب‌ هنگام» و بدون حضور ناظران کمیسیون شکایات انتخاباتی و نهادهای بی‌طرف ملی و بین‌ المللی انجام شده است.

همچنان کمیسیون مستقل انتخابات از سوی تیفا به نقض لایحه تفتیش و بازشماری آرا متهم شده است.

این نهاد ناظر بر انتخابات افزوده است که ۲۳ هزار شکایت تنها تغییر ۴۵۳ رأی را در نتیجه نهایی در پی داشته است.

تیفا ضمن ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای برخاسته از اعلام نتیجه نهایی می گوید که این کمیسیون وظایف خود را در چهارچوب صلاحیت‌ هایش انجام نداده و باید در برابر «محکمه» پاسخگو باشد.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نگرانی اش از به بحران رفتن حکومتداری را بیان داشته و مطمئن است که مردم قربانی اصلی این وضعیت خواهند بود.

نتیجه نهایی انتخابات روز سه‌شنبه (۲۹دلو)، توسط کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *