نگرانی تجاران افغان از احتمال حمله امریکا علیه سوریه

احتمال حمله نظامی امریکا علیه سوریه، باعث نگرانی های گسترده بین تجاران افغان شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تجاران افغان با ابراز نگرانی از احتمال حمله امریکا به سوریه اظهار داشتند که حمله امریکا به سوریه باعث افزایش قیمت‌ کالاهای وارداتی و بروز تنش و بحران در منطقه خواهد شد.

خلیل احمد یارمند، مدیر مسئول، اتاق‌های تجارت و صنایع هرات، در همین زمینه گفت: برخی از تجار افغان که واردات کالا از کشورهای عربی با محوریت ترانزیت از ایران را دارند بر اثر تشدید تحولات منطقه‌ای به خصوص حمله احتمالی امریکا به سوریه نگران واردات کالاهای خود هستند و از این رو تا بهبود وضعیت منطقه، از وارادات کالا خود داری کرده‌اند.

وی افزود: حمله به سوریه باعث تنش در کشورهای منطقه خواهد شد و از این رو تجار افغان نمی‌خواهند اجناس وارداتی آنان بی‌دلیل ضبط یا نابود شود.

به باور این مقام افغان، در جریان یک هفته گذشته تحولات منطقه‌ای در افزایش قیمت‌ها تأثیر داشته و هنوز هم رو به افزایش است، وی در ادامه به مصالح ساختمانی، مواد نفتی و غذایی اشاره کرد و گفت این اقلام از جمله اجناسی هستند که با افزایش قیمت‌ها رو به‌ رو شده‌اند.

یارمند در ادامه تصریح کرد که توقف واردات این تعداد از تجار در یک ماه بیش از ۲۰۰ میلیون دالر است که بر این اساس درصورت تداوم این اقدام، متقاضیان داخلی شاهد افزایش قیمت‌ بیش از پیش کالاها خواهند بود.

ولایت هرات در غرب کشور یکی از اقتصادی‌ترین ولایت‌ها است که به دلیل هم‌ مرزی با ۲ کشور ایران و ترکمنستان مبدأ ورود بسیاری از کالاها به کشور محسوب می‌شود.

واردات افغانستان در سال گذشته میلادی حدود ۱۰ میلیارد دالر تخمین زده شده است که این واردات عمدتاً از کشورهایی مثل ایران، پاکستان، هند، روسیه، ترکیه، امارات، امریکا، چین، جاپان، کره جنوبی، آلمان، کانادا بوده است.

هم اکنون ۳۰ درصد نیازمندی‌های افغانستان از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه با محوریت مسیر ترانزیتی ایران از طریق واردات تجار هراتی تأمین می‌شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *