نگرانی‌ها از تکرار فاجعه میرزاولنگ در ولسوالی آقچه جوزجان

اعضای شورای ولایتی جوزجان وضعیت امنیتی ولسوالی آقچه را نگران‌کننده خوانده هشدار می‌دهند که اگر در زمینه مهار پیشروی طالبان مسلح در این ولسوالی توجه نشود؛ عنقریب فاجعه میرزاولنگ در آن تکرار خواهد شد.

حلیمه صدف کریمی، عضو شورای ولایتی جوزجان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، طالبان مسلح تا ۲ کیلومتری مرکز ولسوالی آقچه رسیده و اکثر قریه‌جات این ولسوالی به کنترول طالبان مسلح درآمده است.

بانو صدف همچنان وضعیت امنیتی ولسوالی خانقا را شکننده خوانده می‌افزاید که این دو ولسوالی در خطر سقوط قرار دارند.

وی شمار نیروهای امنیتی اعزام شده در منطقه را در برابر تجمع و تجهیزات گروه مخالفان مسلح دولت اندک دانسته، خواستار اعزام نیروهای بیشتر و راه‌اندازی عملیات هوایی است.

در عین حال، امرالدین دانشجو عضو دیگر شورای ولایتی جوزجان می‌گوید، از یک هفته بدین‌سو ولسوالی مردیان این ولایت در محاصره گروه طالبان مسلح قرار دارد و راه مواصلاتی آن بروی نظامیان مسدود است.

همچنان وی با نگرانی جدی از وضعیت امنیتی ولسوالی آقچه می‌افزاید که هر نوع تغییرات در این ولسوالی تاثیر مستقیم بر ولسوالی‌های همجوار آن مانند؛ خانقا، منگجیک و مردیان دارد.

این عضو شورای ولایتی هشدار می‌دهد اگر توجه جدی به زودترین فرصت صورت نگیرد، امکان سقوط این ولسوالی‌ها می‌رود.

وی مقام‌های حکومتی را در قبال توجه به وضعیت امنیتی این ولسوالی‌ها به بی‌پروایی متهم می‌کند و می‌گوید، با وجود تماس‌های مکرر، پاسخ قناعت‌بخشی دریافت نکرده‌اند.

آنان می‌گویند، خانواده‌های زیادی در این ولسوالی‌ها از منازل‌شان بیجا شده و تا کنون هیچ‌گونه کمکی با این خانواده‌ها صورت نگرفته است.

از سویی هم والی جوزجان این نگرانی اعضای شورای ولایتی جوزجان را به‌جا دانسته و می‌گوید بنابر نرسیدن قوای کمکی نزدیک به ۵۰ قریه در ولسوالی‌های مریان، آقچه و خانقاه بدست گروه طالبان مسلح قرار گرفته است.

لطف‌الله عزیزی والی جوزجان در یک کنفرانس خبری گفت که اگر تا ۲۴ ساعت آینده به خواست‌های آنان در قسمت عقب زدن حملات طالبان مسلح توجه صورت نگیرد، سقوط این ولسوالی متصور است.

همچنان وی می‌افزاید؛ حدود ۵ هزار خانواده از این ولسوالی‌ها بیجا شده‌اند و هنوز روند فرار مردم ادامه دارد.

محراب‌الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *