نوری المالکی کردستان را چگونه مدیریت می کند ؟

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، با هدف تلاش برای حل اختلاف‌های دیرینه ارضی و نفتی با دولت اقلیم کردستان عراق، برای نخستین بار در دو سال گذشته به این منطقه خودمختار سفر کرده است. نوری المالکی روز یک‌شنبه وارد فرودگاه اربیل شد و مورد استقبال مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، و هیاتی از مقام‌های ارشد این منطقه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه / کابل نخست وزیر عراق پیش از دیدار با کابینه حکومت خودمختار کردستان، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «این [دیدار] گام نخست در مسیر حل‌وفصل همه مسائل مهم است. برخی اوقات درباره اهمیت این مسائل مبالغه می‌شود و در پاره‌ای اوقات نیز کنترل این مسائل از کف به در می‌رود. با این حال، تمایلی شدید برای یافتن راه حلی با هدف پایان دادن به همه این مشکلات وجود دارد.»

پس از این دیدار، مقامام‌های عراقی و کرد گفت‌وگوهای بیشتری را با یکدیگر انجام خواهند داد. همچنین نوری المالکی با مسعود بارزانی دیدار و درباره شرایط داخلی عراق گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند کرد.

نوری مالکی آخرین بار در سال ۲۰۱۰ برای بحث درباره توافقنامه اربیل به کردستان عراق سفر کرد. پس از ماه‌ها بحث و نزاع، این قرارداد بر تشکیل دولتی متشکل از همه گروه‌ها تاکید کرد، اما مفاد آن به طور کامل اجرا نشد.

اقلیم کردستان عراق از سال ۱۹۹۱ تا کنون به صورت خودمختار اداره می‌شود. بغداد و دولت اقلیم کردستان درباره برخی از مسائل از جمله تولید نفت و مسائل ارضی با یکدیگر اختلاف دارند.  اقلیم کردستان عراق مصمم است استقلال خود را حفظ کند و منابع نفتی خود را توسعه دهد. مقام‌های این منطقه در سال‌های گذشته قراردادهای نفتی گوناگونی را به امضا رساندند که خشم و اعتراض دولت مرکزی عراق را برانگیخت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *