نوروز، نفس تازه زندگی

نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی

که بسی گُل بدمد باز و تو در گُل باشی

من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش

که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی

آب شدن برف ها و باریدن باران با هوای معتدل، سبز شدن زمین، سرخ شدن گلها، شکوفه زدن درختان و تغییر هوا، همه نشان از نفس تازه و معطر زندگی را می دهد.

همه این موارد باعث می شود که تغییرات در زندگی نیز رونما شده و آب و هوای مردم و انسانها هم تغییر کند و با نفسی تازه، سال تازه ای را جشن گرفته و به استقبال بنشیند.

جهنده بالا

شهر مزارشریف با داشتن آرامگاه حضرت علی (ع) از مهمترین مناطق افغانستان است که جشن نوروز را با مراسم ویژه ای تجلیل می کند.

بالا کردن جهنده در اولین دقایق سال جدید، مهمترین و مقدس ترین برنامه های روز اول سال جدید است که در مزارشریف برگزار می شود.

باورها به این است که اگر جهنده آسان و راحت بالا شود، سالی خوب در پیش است و در غیر آن، سال خوبی در پیش نیست و مردم با برافراشتن جهنده به دعا و نیایش می پردازند.

برای این مراسم، مردم از سراسر کشور پیش از آغاز سال جدید خود را به مزارشریف می رسانند.

جشن گل سرخ

یک جشن خاص در روزهای ابتدایی سال جدید، جشن گل سرخ و یا «میله گل سرخ» است که در مزارشریف برگزار می شود؛ علت اصلی نامگذاری این روز، روییدن گل های سرخ در دشت های مزارشریف است که برای ۴۰ روز ابتدایی سال دوام می کند.

رسومات خاص، لباس ‌های متنوع و خاص در طول این مراسم از ویژه گی ها و زیبایی های جشن گل سرخ است و بعد از ۴۰ روز جهنده پایین می آید و به نام «جهنده پایین» یاد می شود.

جشن دهقان

از دیگر جشن های ابتدای سال شمسی، برگزاری جشن دهقان در سراسر کشور است و کشاورزان به نوعی مورد تقدیر قرار می گیرند و محصولات خود را به نمایش می گذارند.

هفت میوه

برخلاف دیگر کشورهایی که نوروز و سال جدید را تجلیل می کنند، افغانستان و مردم آن با تهیه «هفت میوه» خوراکی ای برای دور هم جمع شدن را تهیه می کنند.

هفت میوه شامل کشمش، سنجد، پسته، فندق، کشته، چهارمغز یا آلو است که بیشتر بانوان در تهیه آن فعال هستند و پیش از فرارسیدن سال نو، میوه ها را آماده کرده و هفت میوه تهیه میکنند.

اندیشه تجلیل از نوروز ریشه در تاریخ کهن دارد. هرچند از پیشینه تاریخی آن، مکتوب بسیار دقیقی در دست نیست؛ ولی بدون تردید جشن نوروز سابقه ای بسیار کهن در میان اقوام مختلف جهان دارد.

در هر حال، خبرگزاری خاورمیانه، سال خوب و خوشی همراه با صلح و امنیت برای مردم عزیز افغانستان آرزو دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *