نودوهشتمین سالروز استرداد استقلال افغانستان

An Afghan soldier looks under national flags as he drive after a ceremony to take over control of security in the town of Lashkar Gah in Helmand province, southern Afghanistan, July 20, 2011. The Afghan police and army took control of security in Lashkar Gah, the capital of Helmand province and the most contentious of the seven areas to be handed over this week. REUTERS/Shamil Zhumatov (AFGHANISTAN - Tags: MILITARY POLITICS)

بعد از سه جنگ شدید با انگلستان، بالاخره در ۲۸ اسد سال ۱۲۹۸، مردم و نیروهای نظامی افغانستان موفق شدند قشون امپراتوری انگلیس را شکست بدهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز برابر است با ۲۸ اسد، سالروز استرداد استقلال کشور از نزد قشون امپراتوری انگلیس.

نود و هشت سال پیش در چنین روزی، نیروهای نظامی افغانستان به حمایت و پشتیبانی مردم، موفق شدند بعد از سه جنگ شدید، نیروهای انگلیس را شکست داده و استقلال کشور را ثبت کنند.

جنگ سوم افغان ـ انگلیس در ششم ماه می سال ۱۹۱۹ آغاز و در ماه اگست این سال پایان یافت که منتج به استرداد استقلال افغانستان شد.

در ۲۸ اسد سال ۱۲۹۸ که مصادف است با ۱۹ اگست سال ۱۹۱۹ میلادی، انگلیس ها مجبور به امضای معاهده استقلال افغانستان شدند.

غازی امان‌الله خان شاه همان وقت افغانستان از انگلیس خواست که به شکل صلح‌آمیز افغانستان را ترک کنند و استقلال کشور را به رسمیت بشناسند؛ اما آنها نپذیرفتند و امان‌الله خان را مجبور به مبارزه مسلحانه در برابر آنها کردند.

پیش از این، روز ۲۸ اسد با مراسم پرشکوه تجلیل می‌شد؛، اما پس از آنکه در سال ۱۳۸۷ جشن پیروزی مجاهدین هدف حمله مسلحانه قرار گرفت، مراسم تجلیل جشن ۲۸ اسد نیز کمرنگ و به ارگ محدود شد.

هرچند که نباید فراموش کرد بعد از استقلال، افغانستان با دسیسه کشورهای قدرت‌طلب درگیر جنگ‌های داخلی شد و نتوانست یک استقلال واقعی را تجلیل کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *