نوآم چامسکی: بزرگ‌ترین تهدید صلح جهانی کیست؟

e5620ixx6q1maz0uk6s0نوام چامسکی، تحلیل‌گر سیاسی سرشناس آمریکایی، در یادداشتی که در پایگاه خبری آمریکایی هافینگتن پست (The Huffington Post) منتشر شد این پرسش را مطرح می‌کند که چه کسی تهدید واقعی برای صلح جهان است؟.

وی می‌نویسد به جز جمهوری‌خواهان آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل که هم‌پیمانان نزدیک واشنگتن در خارومیانه هستند، همه کشورها از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ ابراز رضایت می‌کنند. همه جهان با ارزیابی مثبت «انجمن کنترل تسلیحات آمریکا» از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) موافق هستند.

به نوشته او، مخالفت با برجام در میان طبقه سیاسی آمریکا به اندازه‌ای شدید است که افکار عمومی را دچار انشعاب نسبت به حمایت یا مخالفت با توافق کرده است، در حالی که افکار عمومی آمریکا حامی مهم این توافق بود.

چامکسی می‌نویسد باید به خاطر داشت که جمهوری‌خواهان از مدت‌ها پیش به «شورشیانی تندرو» تبدیل شده‌اند که به ندرت در پی مشارکت در روند عادی سیاست کنگره هستند. به گفته او این تغییر کارکرد از زمان ریاست جمهوری‌ رونالد ریگان آغاز شده و جمهوری‌خواهان از آن زمان خود را به «جیب» شرکت‌های بسیار ثروتمندی گره زده‌اند که می‌توانند نیروهای سیاسی غیرسازمان‌یافته جامعه آمریکا را بسیج کنند.

بزرگ‌ترین تهدید

این استاد بازنشسته دانشگاه «ام‌آی‌تی» می‌نویسد در ۲۰ سال گذشته مصر و بسیاری از کشورهای عربی برای عاری کردن خاورمیانه از سلاح هسته‌ای تلاش کردند اما آمریکا، کانادا و انگلیس همواره این تلاش‌ها را ناکام گذاشته‌اند. اگر چه در سال ۱۹۹۵ قطعنامه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای تصویب شد اما از آن زمان تا به حال آمریکا از اجرای آن جلوگیری کرده و در سال‌های اخیر، یکبار در سال ۲۰۱۰ و بار دیگر در سال ۲۰۱۵ باراک اوباما با اجرای آن مخالفت کرد.

چامکسی می‌گوید گرچه خاورمیانه عاری از سلاح‌ هسته‌ای راهی مستقیم برای جلوگیری از آن چه که تهدید ایران خوانده می‌شود، خواهد بود اما مسئله مهم و تهدید واقعی ادامه دسیسه‌های واشنگتن برای شکست این تلاش‌ها با هدف حفاظت از اسرائیل است.

وی با طرح این پرسش که چه کشوری تهدید واقعی برای جهان محسوب می‌شود می‌نویسد با وجود آن که مقام‌های بلندپایه و مفسران آمریکایی ایران را تهدید شماره یک برای امنیت جهان تلقی می‌کنند اما نتایج نظرسنجی موسسه‌های «گالوپ» و «وین» نشان می‌دهد آمریکا برنده جایزه «بزرگ‌ترین تهدید است».

سردمداران حمایت از تروریسم در جهان

استاد بازنشسته گروه زبان‌شناسی و فلسفه دانشگاه ام‌آی‌تی در ادامه با طرح پرسش دیگری این سوال را مطرح می‌کند تهدید واقعی ایران برای جهان چیست؟ و چرا اسرائیل و عربستان سعودی از ایران بیمناک هستند؟ تهدید ایران هر چه باشد، نظامی نیست. سال‌ها پیش، سازمان اطلاعات آمریکا به کنگره این کشور گزارش داد که هزینه نظامی ایران بسیار پایین‌تر از دیگر کشورهای منطقه است و دکترین راهبردی ایران جنبه دفاعی دارد و هدف آن بازدارندگی است. همچنین در این گزارش آمده است هیچ سندی که گویای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد، وجود ندارد.

چامسکی با استناد به آمارهای موسسه مطالعات بین‌المللی صلح استکهلم و مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی می‌نویسد هزینه نظامی ایران بخش ناچیزی از هزینه‌های نظامی عربستان سعودی و حتی بسیار کمتر از هزینه‌های امارات متحده عربی است. در مقایسه هزینه‌های ایران با اسرائیل، این اختلاف بسیار بیشتر است. اسرائیل نه تنها پیشرفته‌ترین سلاح‌های آمریکا بلکه زرادخانه بزرگی از سلاح‌های اتمی را در اختیار دارد.

هیچ تحلیل‌گر معتبری بر این باور نیست که اگر ایران سلاح هسته‌ای داشت از آن استفاده یا حتی تهدید به استفاده از آن می‌کرد. اما نگرانی واقعی از افتادن سلاح‌های هسته‌ای به دست تروریست‌ها است اما نه از طریق ایران، بلکه از طریق پاکستان که متحد آمریکا است. در نتیجه، به خاطر توهمات ساختگی که ناشی از دلایل دیگری است، ایران را تهدیدی برای جهان تلقی می‌کنند در صورتی که مشکل واقعی جای دیگری است.

نگرانی دیگر از تهدید ایران، نقش این کشور به عنوان «سردمدار حمایت از تروریسم در جهان است» که در واقع به دلیل حمایت ایران از حزب‌الله و حماس است. هر دو جنبش برای مقاومت در برابر خشونت و حملات اسرائیل که از حمایت آمریکا برخوردار است، شکل گرفته‌اند.

گناه حماس پیروزی در تنها انتخابات آزاد در جهان عرب و گناه حزب‌الله وادار کردن اسرائیل به عقب‌نشینی از جنوب لبنان است.

دامن زدن به بی‌ثباتی

چامسکی در ادامه می‌نویسد نگرانی دیگر آمریکا، دامن زدن ایران به بی‌ثباتی در منطقه، غیر از برنامه هسته‌ای این کشور است. در حالی که همین ایران به کردهای عراق در دفاع از خود برابر داعش کمک کرد و حتی در حال ساخت یک نیروگاه برق در بصره است تا میزان برق رسانی را به دوران پیش از حمله آمریکا به عراق برساند. اما به مدد حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا، صدها هزار نفر در عراق کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند، جنایات هولناک در این کشور انجام می‌شود و مردم عراق حمله آمریکا را با حمله مغول‌ها مقایسه می‌کنند به طوری که بر اساس نظرسنجی موسسات «گالوپ» و«وین»، عراق اکنون غمگین‌ترین کشور جهان است. در عین حال نزاع فرقه‌ای در عراق شکل گرفت و زمینه را برای ظهور داعش فراهم کرد. آمریکا این اقدامات خود را «ایجاد ثبات» می‌نامد.

وی در ادامه می‌گوید بسیاری معتقدند آمریکا نباید به هیچ وجه با ایران مذاکره کند بلکه باید به دنبال متحدانی از بین اسرائیل و کشورهای عرب سنی باشد. آمریکا می‌خواهد اسرائیلی که در غزه و دیگر مناطق مرتکب جنایت می‌شود یا عربستانی که وضعیت حقوق بشر آن بر کسی پوشیده نیست، به ایران درس اخلاق بدهند.

چامسکی کودتای ۲۸ مرداد و نیز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حمایت واشنگتن از صدام و حتی دعوت جورج بوش پدر از مهندسان عراقی به آمریکا برای فراگیری آموزش‌های پیشرفته تولید سلاح‌های اتمی را از جمله دسیسه‌های آمریکا علیه ایران می‌داند و می‌نویسد خصومت آمریکا نسبت به ایران در سال‌های اخیر به خرابکاری سایبری و کشتن دانشمندان هسته‌ای (احتمالا به دست اسرائیل) گسترش یافته است.

دولت سرکش

چامسکی بار دیگر می‌پرسد تهدید واقعی ایران چیست که موجب چنین ترس و هیاهویی شده است و چه کسی از دکترین بازدارندگی ایران می‌ترسد؟ وی در پاسخ می‌گوید در واقع دولت‌های یاغی که در منطقه هوچی‌گری می‌کنند و نمی‌خواهند هیچ نوع مقاومتی را در برابر توسل خود به تهاجم و خشونت را تحمل کنند از دکترین ایران بیمناک هستند. در راس آن‌ها، آمریکا و اسرائیل به همراه عربستان قرار دارند که سعی می‌کند با تهاجم به بحرین و سرکوب جنبش اصلاحات در این کشور و اکنون هم با تهاجم به یمن به این باشگاه بپیوندد . چامسکی در پایان می‌نویسد این موضوعات از مسائل مهمی است که در تحلیل توافق هسته‌ای باید به آن توجه کرد.

Author

About Author