«نقطه» تاریخی؛ ۵۵ برابر با ۱۲۳؟!

یک هفته از جنجال شروع شده بر سر تعیین رئیس جدید مجلس نماینده گان بدون هیچ دستاوردی و تنها با ایجاد تنش گذشت و این معضل همچنان پابرجاست.

در رایگیری در دور دوم، میررحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی به رقابت پرداخته و بعد از شمارش آرا، رحمانی ۱۲۳ رای و اصولی ۵۵ رای به دست آورد و رئیس موقت هم آقای رحمانی را به عنوان رئیس تعیین کرد.

دلیل رئیس موقت هم به نظر قانونی می رسید؛ چون مجموع آرای استعمال شده ۲۴۴ رای بود و ۵۰ به علاوه یک آرا نیز ۱۲۳ رای می شد؛ اما این فیصله به مزاج اصول خوش نیامد و تنش ها آغاز شد.

زمانی که میررحمان رحمانی به کرسی ریاست نشست، عده ای از نماینده گان به رهبری اصولی مانع این اقدام رحمانی شده و جلسه را به تنش کشیدند.

فردای آن روز نیز وکلای زن حامی کمال ناصر اصولی کرسی ریاست را به گروگان گرفته و اجازه نشستن رحمانی را ندادند و همین تنش ها باعث شد تا کمیته ۱۰ نفره با حضور نماینده گان هر دو طرف ایجاد شود؛ در پایان ۸ تن از اعضای این کمیته رای به ریاست رحمانی داد.

اما این تصمیم هم از سوی اصولی و تیمش مورد قبول واقع نشد و بر تنش ها افزوده شد و حتی شماری از محافظین امنیتی شورای ملی نیز از سوی این تیم مورد لت و کوب قرار گرفتند.

برای حل این معضل، یک کمیته ۲۷ نفری ایجاد شد و تصمیم به آن بود که فیصله آنها مورد قبول باشد؛ این کمیته بر روی یک برگه رایدهی که نقطه ای بر آن گذاشته شده بود، بحث کرده و بعد از آن ۱۶ تن به معتبر بودن این رای نظر دادند و تصمیم خود را اعلام کردند؛ اما بازهم اصولی و تیمش این فیصله را رد کرد.

اصولی که ۵۵ رای داشت، با تمام لجاجت و تنش زا بودنش، کل فیصله را نادیده گرفته و حتی ادعای ریاست مجلس را داشت و در نهایت تصمیم گرفته شده که برگه رایدهی جنجالی به رایگیری عمومی گذاشته شود.

در این بین شمار زیادی از نماینده گان معتقدند که این برگه باید مورد اعتماد قرار گیرد که در این صورت، تعداد رایهای رحمانی به ۱۲۴ افزایش یافته و بدون هیچ مشکلی رئیس مجلس می شود.

این نقطه به یک نقطه تاریخی تبدیل شده و حیات مجلس نماینده گان را به گرو گرفته است و شخصی که این اقدام را کرده نیز باید به کارش افتخار کند.

به عبارتی «نقطه ای که فیل را قیل می کند» همین نقطه خواهد بود؛ اما نگرانی این است که اصولی و تیمش در مورد تصمیم عمومی نیز قناعت نخواهد کرد و تنش ها همچنان ادامه یابد.

نباید فراموش کرد که ۵۵ برابر با ۱۲۳ نیست و رفتاری «اصولی» برای حضور در مجلس نماینده گان و نمایندگی از مردم نیاز است و همیشه نباید در برابر تنش سرخم کرد و فیصله های انجام شده باید مورد پذیرش قرار گیرد.

هرچند که رایگیری در مورد صحت‌ و سقم این برگه رای‌ دهی در جلسه عمومی مجلس نمایندگان، در حقیقت صدمه‌ زدن به جایگاه مجلس است.

عزت نماینده مجلس در گرو عزت مجلس است.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *