نقش طالبان مسلح در کشت مواد مخدر

نهادهای داخلی و خارجی مربوط با مواد مخدر در افغانستان اذهان دارند که طالبان مسلح نقش مستقیمی بر کشت مواد مخدر دارند و مناطقی که تحت کنترول آنها بوده، بیشترین کشت تریاک را داشته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقام های معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، وزارت مبارزه با مواد مخدر و اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، امروز (۲عقرب) در نشست خبری مشترک حضور یافتند.

سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر در سخنانی اظهار داشت که کشت کوکنار در سال روان میلادی (۲۰۱۶) نسبت به سال گذشته ۱۰درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، این افزایش زمین های تحت کشت کوکنار باعث شده است تا میزان تولید مواد مخدر نیز ۴۳درصد افزایش داشته باشد که تمام این افزایش در مناطق تحت کنترول طالبان مسلح صورت گرفته است.

بانو عظیمی اظهار داشت که گسترش ناامنی ها و افزایش مناطق تحت کنترول طالبان مسلح از جمله عوامل عمده افزایش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر بوده است.

بر اساس معلومات منبع، در جریان سال روان میلادی، ۲۰۰ هزار هکتار زمین تحت کشت کوکنار قرار گرفته است.

از سوی دیگر، وزیر مبارزه با مواد مخدر میگوید که کشت کوکنار در ولایت فراه ۵۷ درصد، در ولایت نیمروز ۴۰ درصد، در ولایت غور ۲۹ درصد، در هرات ۲۷ درصد، در هلمند ۷ درصد و در ولایت دایکندی ۲ درصد کاهش داشته است.

بانو عظیمی تصریح کرد که کشت کوکنار در ۱۳ ولایت صورت نگرفته است.

از سویی هم، نماینده گی مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در مهمترین بخش یافته ‌های سروی تریاک افغانستان گفت که مجموع مزارع تریاک در سال ۲۰۱۶، ۲۰۱ هزار هکتار زمین است که ۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

یوری فیدوتوف، رئیس اجرایی این نهاد می گوید که این سروی یک عقبگرد بسیار نگران کننده‌ را در راستای مبارزه با مواد مخدر غیر قانونی و تاثیرات آن بالای کارهای توسعه‌ ای، صحت و امنیت ایجاد می کند.

در عین حال، بازمحمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می گوید که دلیل پایین بودن محو مزارع کوکنار مشکلات امنیتی و تاخیر در ارسال پول محو مزارع کوکنار از سوی تمویل کننده گان بوده است.

به گفته وی، در هفت ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی؛ ۱۴۰۸ قاچاقبر بازداشت شده که در میان آنان، ۲۱۴ قاچاقبر بزرگ شامل می باشد.

احمدی افزود که در این مدت، ۱۲۶۳ عملیات راه اندازی شده که شامل ۱۳۶ عملیات بزرگ، ۱۰۷عملیات متوسط و ۹۸۸ عملیات کوچک است که در نتجیه آن، ۲۱۴ قاچاقبر بزرگ، ۸۵ قاچاقبر متوسط و ۱۱۰۹ قاچاقبر کوچک بازداشت شده است.

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله تاکید کرد که نیروهای کشفی این اداره توانسته اند ۲۳۷ اعشاریه ۵ تنُ مواد مخدر مختلف النوع به شمول ۳۲ اعشاریه ۳ تُن تریاک را کشف کنند.

بر اساس معلومات منبع، در جریان عملیات انجام شده، ۳۵ کارخاهه بزرگ تولید مواد مخدر در سراسر کشور تخریب شده و ۱۲ پولیس،‌ ۵ سرباز اردوی ملی و ۴ شهروند خارجی از پاکستان و ایران بازداشت شده است.

به گفته احمدی، ۱۲ قاچاقبر بزرگ بین المللی شامل لست سازمان ملل نیز در جمع بازداشت شده گان هستند.

این در حالی است که در جریان سال روان، طالبان مسلح بر بخش های بیشتری از کشور تسلط پیدا کرده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *