نقش دستگاه اطلاعات عربستان در نشر وهابیت!

نویسنده و پژوهشگر مصری در مقاله‌ای تاکید می‌کند که دستگاه اطلاعات عربستان سعودی نقشی اساسی در نشر وهابیت در منطقه و بویژه مصر داشته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «هشام حتاته» نویسنده مصری با انتشار مطلبی در شبکه خبری «الطلیعه» تأکید کرد افکار و اندیشه‌های وهابی را باید افکار و اندیشه‌های سطحی نگری دانست که در آن هیچ موضوع جدیدی مشاهده نمی‌شود، بلکه اصول و مبانی خود را از افراطی‌ترین مکاتب مختلف اسلامی می‌گیرد، حال این تفکر چگونه می‌تواند خود را در میان مذاهب چهارگانه اسلامی جای دهد.

این نویسنده مصری می گوید اینکه چرا این فرقه در برخی از کشورهای عربی صرف نظر از عربستان سعودی جای باز کرده، مدیون دالرهای نفتی است. اما آنچه به انتشار سریع این فکر بیش از پیش کمک کرد و قوه محرکه آن به شمار می‌آید، دستگاه اطلاعات عربستان سعودی است.

 با باور نویسنده، کشور عربستان سعودی همانگونه که بسیاری می‌دانند، کشوری است که هیچ قانونی بر آن حکومت نمی‌کند، قدرت سیاسی در دست آل‌سعود و قدرت دینی و مذهبی در دست آل‌شیخ از نوادگان عبد الوهاب است و سراسر کشور بین شاهزادگان سعودی تقسیم شده است.

او در ادامه نوشت در این میان دستگاه اطلاعات در میان دستگاه‌های حکومتی عربستان قدرتمندترین است و علاوه بر تعامل با معارضان داخلی و خارجی حکومت، نقشی اساسی را در ترسیم سیاست کشور ایفا می‌کند و دارای قوانینی است که هیچ قاعده و قانونی بر آن منطبق نیست.

 به عقیده وی؛ شکست ملی‌گرایی عبد الناصر در مصر طبیعی بود که قدرت یافتن حکومت‌های سلطنتی مستبد مانند عربستان سعودی را در منطقه به دنبال داشته باشد که به تماماً به سود اسرائیل تمام می‌شد.

 با روی کار آمدن سادات در مصر بسیاری از مواضع و سیاست‌های مصر ناصری تغییر کرد تا این سیاست‌ها همگام و همسو با سیاست‌های عربستان سعودی شود و در این میان وجود برخی عواملی نفوذی سعودی که وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی نقش مهمی را در این تغییر سیاست‌ها ایفا کردند که از جمله آنها باید از «کمال ادهم»، مشاور ملک فیصل پادشاه وقت عربستان نام برد.

 از آن زمان بود که حملات دروغ پردازی و فریب و نیرنگ دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان با این شعار که دروغ بگو .. دروغ بگو .. آنقدر دروغ بگو تا مردم تو را باور کنند، آغاز شد.

 این روند ادامه یافت و سعودی‌ها به نام اسلام هرآنچه خواستند از جمله وهابیت را تبلیغ کردند و چه تبلیغی بهتر از زمان حج و در میان حجاج. کتاب‌های وهابی که در لفافه اسلام به دست حجاج داده می‌شد، بدون اینکه آگاه باشند با خود حامل افکار و اندیشه‌های وهابی هستند و مردم ناآگاه شروع به زمزمه آنها کردند.

 به باور وی، شاید بتوان یکی از مهمترین ساخته‌های دست دستگاه اطلاعات عربستان سعودی را گروه القاعده به دست اسامه بن لادن به شمار آورد.

وی بارها و بارها در مصاحبه‌های مختلف گفته بود که پیش از رفتن به افغانستان و تشکیل القاعده مسئول پرونده افغانستان در دستگاه اطلاعات عربستان بوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *