نقش جنرال دوستم در امنیت فاریاب

ولایت فاریاب در شمال افغانستان که از پایگاه های مهم مردمی جنرال دوستم به حساب میرود؛ اما در سال های اخیر شاهد نا امنی زیادی شده و به لانه امنی برای گروه های تروریستی مبدل شده است.

نا امنی های گسترده در این بخش شمالی کشور در سال های نخست حکومت وحدت ملی پای جنرال چهار ستاره کشور را به این ولایت کشانید، پس از آن بود که روابط معاون اول با ارگ به تیره ­گی کشید، این تقابل و تعامل میان ارگ و رهبر جنبش اسلامی در دوره های حکومت حامد کرزی نیز وجود داشت که قضیه «اکبربای» از جمله عمده ترین آن اختلاف ها بود.

وضعیت امنیتی ولایت فاریاب که در دو سال اخیر به شدت به وخامت گراییده است، ریشه در سال های اخیر حکومت حامد کرزی دارد.

باورها بر این است که طالب سازی در شمال یکی از برنامه های بزرگی بود تا پایگاه مردمی این نظامی چهار ستاره افغانستان ضعیف شود و دیده میشود این پلان تا حدی خوب عملکرده و طالبان توانستند تا کنترول خاک بیشتر این ولایت را در اختیار داشته باشد.

  • با وجودی که در این روزها جنگ در شمال کشور به ویژه ولایت فاریاب شعله میکشد، هنوز باورها بر این است که فرماندهان وابسته به جنرال دوستم که در زیر قیادت دولت به عنوان نیروهای خیزش مردمی عمل میکنند، مؤثرتر و فعال تر در برابر حملات طالبان قرار دارند و این نیروها همچنان توان مبارزه با این گروه را از دست نداده اند و در صورت وارد عمل شدن جنرال دوستم در جنگ، قدرتمندتر از گذشته عمل خواهند کرد.

محمدطاهر رحمانی رئیس شورای ولایتی فاریاب به خبرگزاری خاورمیانه میگوید، در حال حاضر هزاران تن از نیروهای مردمی که شمار اندک شان به عنوان نیروهای خیزش مردمی از سوی حکومت افغانستان حمایت میشوند در سراسر این ولایت در برابر طالبان می جنگند و این نیروها در خنثی سازی حملات و پلان طالبان مؤثریت خوبی داشته اند.

به گفته او، تاثیرگذاری جنرال دوستم در بسیج نیروهای مردمی در افغانستان به ویژه شمال کشور یک پدیده واضح و روشن است و در گذشته نیز قدرت و پایگاه مردمی ی برای کشور و جامعه جهانی روشن گردیده است.

جاوید خان، فرمانده نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی قیصار که هم اکنون در سنگرهای نبرد با طالبان می جنگد در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه میگوید «تنها در این ولسوالی بیشتر از یکهزار تن عملاً به دستور جنرال دوستم از حکومت حمایت میکنند»، هرچند به گفته او حکومت افغانستان امکانات اندکی را نیز در اختیار آنان قرار داده است.

وی اضافه میکند که حمایت و پشتیبانی نیروهای وابسته به جنرال دوستم در فاریاب سبب شده تا طالبان نتوانند به خواست های شان که سقوط دادن ولسوالی ها و مرکز فاریاب است، مؤفق شوند.

در عین حال، رئیس شورای ولایتی فاریاب پابرجا بودن امنیت نسبی در برخی ساحات این ولایت را نقش مؤثر نیروهای وابسته به جنرال دوستم میداند و میگوید، اگر رهبری حکومت افغانستان و جامعه جهانی که مصمم بر سرکوب هراس افگنان استند از جنرال دوستم و نیروهای تحت امرش استفاده مؤثر نمایند؛ وضعیت امنیتی در شمال افغانستان و ولایات دیگر تغییر خواهد کرد.

  • پس از برگشت جنرال دوستم از کشور ترکیه که پس از روزها تظاهرات هوادارانش اتفاق افتاد، وی قادر نشد که دوباره جایگاه سیاسی اش را به عنوان معاون نخست کشور در حکومت وحدت ملی حفظ  کند.

او چندی پیش کابل را ترک گفت و با یک کاروان بزرگ نظامی به زادگاهش ولایت جوزجان که در همسایگی ولایت نا امن فاریاب قرار دارد، مستقر شد.

با آنکه شماری از ترکتباران افغانستان از عملکرد سیاسی رهبر حزب جنبش اسلامی در سه دوره حکومت ریاست جمهوری کشور رضایت چندانی ندارد؛ اما بسیاری ها بدین باور اند که جنرال دوستم میتواند در بهتر شدن اوضاع امنیتی ولایت فاریاب نقش عمده داشته باشد؛ چون که به باور آنان، جایگاه «کاریزماتیک» رهبر حزب جنبش همچنان پابرجاست و در صورت دستور وی هزاران تن سلاح بر دوش گرفته و در مقابل هراس افگنی ایستاده گی می نمایند.

هرچند که جنرال دوستم پس از برگشت از کشور ترکیه در تصمیم گیری های نظامی حکومت سهیم نبوده است؛ ولی حضور افراد زیر فرمان او در جبهات داغ نبرد با طالبان، بیانگر نقش مؤثرش در معادلات سیاسی کشور دانسته میشود.

برخی از نزدیکان آقای دوستم میگویند، او همچنان در مورد اوضاع امنیتی کشور بی تفاوت نیست و بگونه دوامدار برای افراد زیر امرش دستور صادر میکند.

با توجه بر کمیت اندک نیروهایی که بتواند تمامی ولسوالی ها و روستاهای ولایت فاریاب را تأمین امنیت نمایند، موجودیت آرامش نسبی در فاریاب، به گفته مردم با موجودیت فرماندهان وابسته به جنرال دوستم گره خورده است و دستورات وی نیز در این زمینه چشمگیر میباشد.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *