نقش استخبارات منطقه در بسته شدن دفتر قطر

طالبان دلیل مسدود کردن این دفتر را برچیده شدن پرچم و لوحۀ آن گروه عنوان کرده اند، اما کار شناسان افغان می گویند که عوامل پشت پرده باعث شده است که طالبان دفتر خود را در قطر مسدود کنند.

محمد اسماعیل قاسمیار، عضو و مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح در گفتگوی ویژه با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که منابع رسمی دولت قطر تا کنون در مورد بسته شدن دفتر طالبان در آن کشور به شورای عالی صلح افغانستان اطلاع رسمی نداده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه ، مقام های شورای عالی صلح می گویند که “استخبارات بیرونی با به کار گیری میکانیزم پیچیده” برای کشاندن مذاکرات صلح به بن بست تلاش کرده اند.

آقای قاسمیار به رسانه ها گفته است که در مسدود شدن مؤقت دفتر طالبان در قطر استخبارات بیرونی دست دارند. او می گوید که کشور های خارجی با طرح میکانیزمی که برای دولت و شورای عالی صلح افغانستان قابل قبول نبود، مذاکرات صلح را پیچیده ساختند .

مشاور روابط بین المللی شواری عالی صلح می گوید که این واکنش ها می تواند بر روند صلح تاثیرات منفی به جا بگذارد و تلاش های صلح را به تاخیر بیاندازد، اما تاکید می کند که شورای عالی صلح به تلاش ها در این زمینه ادامه می دهد تا گروه طالبان با پی بردن به حقانیت این تلاش ها به مذاکره حاضر شوند.

جنرال رحمت الله رووفی نیز ابراز داشته است که پاکستان نه به خاطر اهداف مسالمت آمیز و نه به سود افغانستان بلکه تنها با اندیشیدن به منافع خود در این زمینه دخالت می کند. در همین حال حکومت ایالات متحده گفته است که از هر راه ممکن به منظور فراهم کردن زمینه  برای مذاکرات صلح میان افغان ها تلاش خواهد کرد.

تا حال روشن نیست که دفتر طالبان مجددا کی باز خواهد شد و اغاز به فعالیت خواهد کرد ؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *