نقش آفرینی تاجیکستان در روابط روسیه با طالبان افغان

Russia-Talibanبه دنبال گزارشها مبنی بر تماس مسکو با گروه طالبان در افغانستان، یکی از مشاوران رئیس جمهورغنی که نخواسته از او نام گرفته شود، گفته است که تاجیکستان در برقراری تماس دیپلماتیک روسیه و طالبان افغان نقش مهمی دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این مشاوراشرف غنی به صدای امریکا گفته است که گروه طالبان همواره برای به رسمیت شناخته شدن توسط جامعه بین‌المللی تلاش می‌کند.

بر اساس این گزارش، روسیه تماسهای دیپلماتیک خود را با گروه طالبان افزایش داده است زیرا سعی دارد تا از نفوذ گروه تروریستی داعش در  آسیای مرکزی جلوگیری کند.

براساس گفته های منبع، ازبکستان تنها کشوری است که با طالبان تماس نگرفته است اما تاجیکستان در برقراری تماس بین روسیه و طالبان نقش بسیار مهمی دارد.

این در حالی است که روسیه روابط خود را نیز بوسیله کمکهای نظامی و در برخی موارد اقتصادی با دولت افغانستان نیز تقویت کرده است.

در همین حال «وحید مژده» کارشناس مسایل سیاسی گفته است که روسیه نمی‌خواهد به عنوان حامی طالبان جلوه کند، زیرا روابط خوبی با کابل دارد.

استفان بلانک، کارشناس روسی نیز در شورای سیاست خارجی امریکا گفته است که روسیه از وخامت اوضاع امنیتی در آسیای مرکزی نگران است.

Author

About Author