نشست و برخاست مشکوک هواپیماها در کشور

A U.S. Army contract helicopter departs after providing supplies to U.S. Army Camp Altimur in Logar provinceهمیشه مشکلاتی در کشور بوده است که نگرانی از وضعیت و عدم موجودیت یک مدیریت جدی در برابر مخالفان را در بین مردم تقویت می کند.

به تازه گی گزارش شده است که هلیکوپترهای خارجی، شماری از افراد سیاه پوش همراه با نقاب را در مناطق غیرمسکونی ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار پیاده کرده است.

این موضوع دقیقاً به مانند موضوعی است که دو سال پیش گزارشهایی وجود داشت که شماری از هواپیماهای خارجی افراد طالبان را از جنوب کشور به شمال انتقال داده اند تا جبهه جنگ کشور تغییر کند.

بعد از این رویدادها بود که جبهه جنگ افغانستان تغییر کرده و ولایت های شمالی کشور شاهد حضور طالبان و درگیریها در این ولایت ها بود به نوعی که برای اولین بار یک شهر به نام کندز به دست طالبان سقوط کرد و برای بیش از دو هفته جنگ شدید در این شهر ادامه داشت.

اما حالا مطرح شدن انتقال افراد وابسته به داعش در شرق کشور، بیم آن را زنده می کند که گویا برنامه دیگری در کشور در حال رقم خوردن است.

در این رابطه جمعه الدین گیانوال، نماینده مردم پکیتا در مجلس سنا ادعا کرد که چندی قبل دو هلیکوپتر خارجى، شماری از افراد گروه داعش را در ولسوالی سرخرود ننگرهار پایین کرده است.

وى خواستار تحقیق جدى سنا در این رابطه شده بود و این موضوع را به نگرانی روسیه از حضور داعش در افغانستان ارتباط داد.

با این حال، محمد علم ایزدیار نایب اول سنا در حالی که این موضوع را تائید یا رد نکرد؛ اظهار داشت که اگر این موضوع صحت داشته باشد، برعلاوۀ حکومت و مردم افغانستان، برای تمام جهانیان جای نگرانی است.

تائید و یا رد

نکته مهم در پیوند به موضوع انتقال افراد نقاب پوش در ولایت ننگرهار همه را شوکه ساخته است به نوعی که هیچ شخص دولتی و امنیتی این موضوع را رد یا تائید نمی کنند.

محمد معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع ملی در نشست خبری اظهار داشت که پیش از این گفته می شد، هواپیماها، افرادی را به بغلان انتقال داده اند و حالا گفته می شود که در ننگرهار این کار صورت گرفته است.

وی اظهار داشت که در ابتدا باید واقعیت و یا عدم واقعیت این موضوع مشخص شود و بعد از آن در مورد نحوه انتقال افراد و هویت افراد بررسی شود.

استانکزی اظهار داشت که سیستم رادار افغانستان یک سیستم کهنه بوده و در این رابطه مشکلات عمده ای وجود دارد و نمی توان به راحتی مشخص کرد که هواپیما از کجا آمده و یا به کجا رفته است.

سرپرست وزارت دفاع ملی در حالی که از تائید و یا رد این موضوع خودداری کرد؛ اما بیان داشت که یک هیئت مشترک از وزارت های دفاع و داخله، نیروهای هوایی و امنیت ملی به منطقه رفته تا موضوع را از نزدیک بررسی نماید.

وی همچنین تصریح کرد که تمام حقایق به مردم گفته می شود و با استفاده از وسایل کشفی کوشش می شود تا قسمتی از حقیقت مشخص شود، هرچند این کار بدون سیستم رادار مشکل است؛ اما به تمام ارگانها هدایت داده شده تا به موضوع رسیده گی کرده وتشویش را زیر مطالعه قرار دهند که تا چه اندازه دقیق است.

درعین حال سلیم خان کندزی والی ننگرهار، نیز از احتمال نشستن این هلیکوپترها خبر داده و گفته است که این موضوع با مسوولین امنیتی درمیان گذاشته شده تا به موضوع رسیده گی کنند.

حضرت حسین مشرقیوال، سخنگوی فرماندهی پولیس ننگرهار نیز گفت که خبرهایی مبنی بر نشست هلیکوپترهای خارجی در ولسوالی سرخرود وجود داشته که تا هنوز رد و یا تائید نشده است.

به گفته وی، این موضوع تحت بررسی جدی قرار دارد.

عواقب نشست و برخاست هواپیماهای مشکوک

اما حال این موضوع چه عواقبی را به دنبال خواهد داشت و راهکار برای مقابله با آن چه است؟

فاروق بشر، آگاه امور سیاسی که در ولایت ننگرهار حضور داشت به خاورمیانه گفت که این موضوع عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

وی از حکومت خواست تا در این رابطه اقداماتی جدی روی دست گیرد و وظیفه نظام امنیتی کشور است تا با کمک از کشورهای ناتو، این موضوع را تعقیب کنند.

به گفته بشر، نظام امنیتی کشور باید از ناتو سوال کند که این هواپیماها از آنهاست یا نه و اگر از آنهاست به چه هدفی این کار صورت گرفته و افرادی که انتقال داده می شوند، کدام افراد هستند و اگر نباشد باید ناتو به حکومت کمک کند تا این نوع هواپیماها شناسایی شود.

به عقیده منبع، باید این موضوع به صورت جدی پیگیری شود تا از هرگونه حوادث به مانند شمال جلوگیری شود.

بشر اظهار داشت که این موضوع در این روزها به شدت در ولایت ننگرهار مورد بحث است و نگرانی مردم را بیش از گذشته ساخته است.

اما وی در مورد تائید و یا رد این موضوع هیچ گونه قضاوتی نکرد و قضاوت در مورد آن را مرتبط مقام های امنیتی کشور دانست.

این آگاه امور سیاسی تصریح کرد که حکومت به هر قیمتی که می شود باید این موضوع را روشن کرده و عوامل اینگونه رویکردها را شناسایی کند که چطور یک کشور خارجی از حریم هوایی افغانستان بدون اجازه و آگاهی حکومت سوءاستفاده می کنند.

حضور داعش در شرق کشور

با این حال، حضور داعش در شرق کشور را همه گان تائید کرده و به تازه گی فعالیت های تبلیغاتی و سیاسی این گروه نیز در ولایت های شرقی کشور بیشتر شده است.

فعالیت و نشرات رادیو «صدای خلافت» از جمله فعالیت های تازه آنها است.

به اساس گزارش ها افراد گروه داعش در ولسوالى هاى اچین، چپرهار، پچیرآگام، کوت و ده بالا حضور دارند و یک رادیو به نام «صداى خلافت» مربوط این گروه نیز از یک هفته به این طرف، آغاز به نشرات کرده است.

فاروق بشر در این رابطه اظهار داشت که رادیوی داعش ها از طریق یک موتر نشرات خود را انجام می دهد و اینکه چرا تا حال در مورد آن تصمیمی از سوی حکومت گرفته نشده است، نامعلوم است.

به گفته وی، حکومت به کمک ناتو به راحتی می تواند امواج این رادیو را تعقیب کرده و با آن برخورد جدی کند.

بشر اینگونه فعالیت های داعش را به سود جامعه ندانسته و اظهار داشت که داعش با استفاده از رادیو می تواند به راحتی جوانان را به سمت خود دعوت کرده و پایه های حکومت را سست کند.

این در حالی است که پیش از این، داعشیان از مردم ولسوالیهای سرخرود، اچین و پچیراگام خواسته بود که به تعداد دختران خانه شان، بالای منازل خود بیرق سفید بالا کنند.

حال باید دید که اقدامات دولت در رابطه با نشست و برخاست هواپیماهای خارجی و انتقال افراد ناشناس به ولایت ننگرهار چه خواهد بود و دستاوردها و تحقیقات آنها در این رابطه به کجا خواهد انجامید؟

Author

About Author