نشست فوق العاده کمیته حالات اضطرار در کابل برگزار شد

عبدالله عبدالله 1به دنبال زلزله شدید در نقاط مختلف افغانستان از جمله کابل و ولایات شمالی کشور، نشست فوق العاده به ریاست دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حوالی ساعت ۱:۴۰ دقیقه به وقت افغانستان زلزله شدید صورت گرفت که پس لرزه های آن تا حدود سه دقیقه ادامه داشت.

مرکز خیزش این زلزله یکی از روستا های ولسوالی جرم “دره خوستک”  ولایت بدخشان در شمال افغانستان خوانده شده و شدت آن ۷.۷ ریشتر تخمین شده است.

براساس گزارشهای ابتدایی و به نقل از مقام‌های محلی در ولایت بدخشان، در زلزله امروز در این ولایت ۱۰ نفر کشته و ۱۴۰۰ خانه تخریب شده اند.

با این حال کمیته حالات اضطرار نشست فوق العاده ای را به ریاست رئیس اجرایی و اعضای کابینه برگزارشد و در آن رئیس اجرایی به مسئولان در مرکز و ولایات آسیب پذیر دستور داد تا به آسیب دیدگان هرچه عاجلتر کمک های اولیه را برسانند.

تاکنون آمار دقیق از تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی ناشی از زلزله امروز اعلام نشده اما در یک رویداد ۱۱ دانش آموز دختر در یکی از مکاتب ولایت تخار در زمان خروخ از صنف زیر پای شده و جان باخته اند.

همچنان خسارات های هم به خانه ها در منطقه دهمزنگ شهر کابل، پروان، تخار و غزنی نیز رسیده و با ترک دیوار ها شیشه های برخی از خانه نیز فرو ریخته است.

151026134741_earthquake_640x360_ap

دکترعبدالله عبدالله گفت که براساس گزارشهای اولیه زلزله امروز تلفات جانی و خسارات های هنگفت مالی را در پی داشته اما تا کنون اماری از سوی مقامات مسئول اعلام نشده است.

وی به وزارت صحت عامه دستور داد تا به ولایات آسیب پذیر به زودی رسیدگی نمایند و مجروحین را تحت مداوا قرار دهند.

او افزود که برای رساندن کمک ها به آسب دیدگان باید یک بسیج مردمی صورت گیرد و کمک های اولیه به اسرع وقت به مکانهای آسیب پذیر رسانده شود.

Author

About Author