نشست روسای چهار کشور منطقه در کابل

روسای جمهور افغانستان، ایران، تاجکستان و پاکستان در حاشیه جشن جهانی نوروز نشستی مشترکی داشتند و در آن تاکید کردند که صلح در افغانستان لازمهء مهم برای صلح و ثبات منطقه است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نشست با اشتراک حامدکرزی رئیس جمهورکشورمان، داکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران، امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان و ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان در ارگ ریاست جمهوری برگزارشد.

روسای جمهور چهارکشور، در مورد مسایل مربوط به همکاری های منطقوی و تهدیدات مشترک امنیتی، بحث و تبادل نظر کردند.

آنان ضمن تاکید بر اهمیت امنیت منطقه و دفع تهدیدات مشترک امنیتی خاطر نشان کردند که اگر امنیت یکی از کشور های منطقه مورد تهدید قرار گیرد،  کشور های دیگر نیز مصئون نخواهند ماند.

روسای رئیس جمهور در این نشست نگرانی شانرا از تهدید تروریزم و افراطیت در منطقه ابراز داشته و خواهان اقدامات مشترک و گسترش همکاری های امنیتی میان این کشور های منطقه گردیدند.

سران چهار کشور تاکید کردند که صلح و ثبات در افغانستان لازمه مهم برای صلح و ثبات منطقه و تمامی جامعه جهانی بوده و تامین آنرا مسئولیت مشترک کشور های منطقه دانستند.

آنها حمایت شانرا از پروسه فراگیر صلح تحت رهبری و مالکیت افغانستان طبق قانون اساسی افغانستان و منافع ملی این کشور اعلام داشتند.

سران افغانستان، ایران، تاجکستان و پاکستان بر تدوام روابط منظم سیاسی میان کشور های شان، تاکید کرده گفتند که گسترش این روابط می تواند همکاری های منطقوی را تحکیم بیشتر ببخشد.

آنان تطبیق پروژه های اساسی برق، گاز و خط آهن را در بلند بردن ظرفیت همکاری های منطقوی مهم خواندند و تاکید نمودند که تمدید خط آهن از طریق افغانستان به تاجکستان، ایران و پاکستان بالای اقتصاد کشور های منطقه تاثیر بسزای دارد.

امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان از روسای جمهور افغانستان، ایران و پاکستان دعوت نمود تا در اجلاس سالانه سازمان همکاری های شانگهای که امسال در تاجکستان برگزار می گردد، اشتراک نمایند.

همچنین بعد از این نشست روسای چهار کشور در قصر دلکشای ارگ ریاست جمهوری افغانستان، نهال های را به پیشواز از بهار سال نو ۱۳۹۳ در صحن ارگ غرس کردند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *