نشست بین المللی در نیجریه برای از بین بردن بوکوحرام

4cd038db-fdae-4ba7-ac85-5bde56d54336دولت نیجریه امروز شنبه (۲۵ ثور) میزبان قدرت‌های غربی و منطقه‌ای برای مذاکره و چگونگی از بین بردن بوکوحرام است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رهبران بنین، کامرون، جمهوری چاد و نیجریه قرار است امروز به همراه فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در این نشست حضور داشته باشند. هیات‌هایی از بلوک‌های غرب آفریقا، آفریقای مرکزی به همراه اتحادیه اروپا نیز در این نشست دعوت شده‌اند.

محمدو بوهاری، رئیس جمهوری نیجریه که متعهد شده تا پیش از پایان سال نخست ریاست جمهوری‌اش بوکوحرام را شکست دهد، قرار است در ویلای ریاست جمهوری در ابوجا با اولاند دیدارکند.

نیجریه و فرانسه اخیرا توافقنامه‌ای را در خصوص همکاری نظامی نزدیک‌تر از جمله در بخش تبادل اطلاعات امضا کردند و فرانسه تمایل دارد تا به اجرای یک راه حل منطقه‌ای در خصوص شورش بوکوحرام کمک کند.

این نشست بین المللی همزمان با آن صورت می‌گیرد که ارتش نیجریه پس از بازپس گیری بخش‌هایی از شمال شرق این کشور به شدت در پایگاه بوکوحرام واقع در جنگل‌های “سامبیسا” نفوذ کرده است.

ارتش نیجریه اعلام کرده که شبه نظامیان بوکوحرام در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برند اما نسبت به هرگونه اعلام پیروزی عجولانه هشدار داده است.

انتظار می‌رود در نشست امروز درباره مقابله با تاثیرات انسانی این درگیری که از سال ۲۰۰۹ میلادی جان ۲۰ هزار تن را گرفته و ۵ / ۲ میلیون تن دیگر را آواره کرده صحبت شود.

در همین حال اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در نشستی نسبت به وجود ارتباط میان بوکوحرام با گروه تروریستی داعش ابراز نگرانی و حمایت خود را از نشست امروز اعلام کردند.

در بیانیه صادر شده از سوی این شورا آمده که بعد از گذشت دو سال از ربوده شدن ۲۷۶ دانش آموز دختر در شمال شرق نیجریه بوکوحرام همچنان به اقدامات در ضربه زدن به صلح و ثبات در غرب آفریقا و آفریقای مرکزی ادامه می‌دهد.

اعضای شورای امنیت همچنین اعلام کردند از طرح مهمی که بوهاری درباره برگزاری نشست امروز ارائه داد حمایت می‌کنند.

Author

About Author