نزدیکان مارشال فهیم: وقت مان را برای جواب رئیس جمهور هدر نمی دهیم

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور فعلی و رهبر دسته انتخاباتی «دولت ساز» در یکی از نشست های انتخاباتی اش، اظهارات جنجانلی در مورد مارشال محمد قسیم فهیم انجام داده است.

این اظهارات جنجال های زیادی را به دنبال داشت که بر اساس آن رئیس جمهور گفته است «وقتی وزیر مالیه بودم، فهیم خان امر کرده بود که دو موتر محصول نشود، امرش ره پیش روی خودش پاره کردم و گفتم که بعد ازین من وزیر مالیه ‌ام و دیگر قدم مانده بودی باز می ‌فهمی!»

همچنین آقای غنی گفته بود که به مدت یک سال معاش مارشال فهیم را بند کرده و آخر فهیم آمد و به من گفت که «نه به زَر علاقه داری، نه به زن علاقه داری و نه به زمین علاقه داری».

این اظهارات با واکنش جدی بنیاد مارشال فهیم روبرو شده و آن را «افترا آمیز» دانسته است.

در اعلامیه این بنیاد آمده است که «کلیپ ویدویی از سخنان محترم اشرف غنی رئیس جمهور به نشر رسیده که در آن به برخی از مسائل حکومتی دوره‌ های حکومت موقت و انتقالی اشاره کرده‌ اند. آقای اشرف غنی به شکل مبالغه ‌آمیز ادعا می ‌کند که به حیث وزیر مالیه وقت از تطبیق اوامر مارشال افغانستان تمرد کرده بود. مارشال افغانستان در آن زمان سمت ‌های معاونیت اول رئیس‌ جمهور و وزیر دفاع کشور را به عهده داشت. با آنکه اختلاف دیدگاه در جلسات کابینه یک امر طبیعی است؛ اما در آن زمان محترم اشرف غنی از لحاظ موقف سیاسی و دولتی در جایگاهی قرار نداشتند که متناسب مدعاشان باشد».

در بخش دیگری از اعلامیه آمده است نقش مارشال فهیم در اساس‌ گذاری نظام جمهوری اسلامی به ویژه اردوی ملی و همچنین تأکید همیشگی وی به صلح، وحدت ملی، و همدیگرپذیری، و نیز دینداری و وطن‌ پرستی به ملت افغانستان واضح است.

بنیاد مارشال فهیم به ریاست ادیب فهیم، اظهارات رئیس ‌جمهور غنی که ظاهراً در یک جلسه کمپاین انتخاباتی صورت گرفته را جنبه تبلیغاتی دانسته و گفته است که با توجه به اصل تفکر مارشال فهیم و با احترام به آقای اشرف غنی، اظهارات شان را تقبیح نموده و آنرا خلاف اخلاق سیاسی و آداب مردم افغانستان، و بدور از شان رئیس جمهور یک کشور اسلامی عنوان کرده است.

در عین حال، شماری از نزدیکان مارشال فهیم و اعضای جمعیت اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفته اند که لازم نمی دانند وقت شان را در پاسخ دادن به اظهارات پوچ رئیس جمهور هدر بدهند.

پادشاه بینا می گوید «نظر ما این است که ای آدم (رئیس جمهور غنی) مریض است و در حال عقده گشایی است و عقده گشایی برای افغانستان مضر است و سبب می شود که ملت از هم بپاشد.»

به گفته وی، پیکر افغانستان توسط الفاظ زشت رئیس جمهور که به عنوان پدر معنوی کشور است، از هم می پاشد و این اظهارات اهانت به دیگران است.

بینا می گوید «بخاطر اینکه به یک قوم و جناح مشخص نشان دهد که اینطور حتی در فکر مارشال نیستم و ترس و بیم ندارم، این اظهارات را گفته غافل از اینکه به عنوان رئیس جمهور و پدر معنوی که باید دل مردم را به دست آورد، برای فاصله ایجاد کردن در بین فرزندان خود تلاش می کند».

وی تاکید کرد که رئیس جمهور غنی پیش آنها و نسل جدید؛ آدم «معذور»، بیمار و مریض است، و به دنبال ساختن یک افغانستان مریض می باشد.

این کارشناس مسایل نظامی و یکی از نزدیکان مارشال فهیم، افزود «به همین دلایل تصمیم گرفتیم که بالای گپ های او تبصره نکنیم و وقت و انرژی خود را بالای این حرف های پوچ هدر ندهیم و به دنبال این باشیم که دیگر بر سر قدرت نباشد».

بینا با اشاره به حضور امرالله صالح که یکی از نزدیکان مارشال فهیم بود در دسته انتخاباتی «دولت ساز» اظهار داشت؛ قدرت چیزی است که انسان را به حدی ظالم می سازد که حتی به رفیق و برادر خود فکر نمی کند و اگر کسی به فکر و راهش توهین کند هم به فکر آن نیست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *