نخستین قایق دست ساخت یک جوان بغلانی شناور شد

مخترع جوان در ولایت بغلان، قایقی را که خودش اختراع و آنرا ساخته است امروز یکشنبه(۲۱ قوس) در دریای شهر پلخمری شناور نمود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «محمدهمکار صالحی» متعلم صنف ۱۲ مکتب است و این قایق از اختراع های تازه او نیست؛ بلکه پیش ازین نیز اسکواتور و دستگاه تولید برق را در محل زیست شان( ولسوالی خوست) ساخته است.

به گفته محمدهمکار این قایق در مدت یکماه و به هزینه شصت هزار افغانی که از سوی ریس دانشگاه رویان پرداخت شده است به پایه اکمال رسیده است.

این مخترع جوان می گوید، اگر حکومت با وی امکانات مالی و تحصیلی را فراهم نماید میتواند اختراعات بیشتر ازین نیز داشته باشد.

او می گوید اکنون ساخت یک طیاره را زیر دست دارد که قابلیت پرواز را داراست؛ اما بنابر نبود امکانات ناتکمیل باقی مانده است.

در عین حال عبدالستار بارز والی بغلان با قدردانی از دست آورد این جوان، وعده سپرد که تلاش می کند تا زمینه های تحصیل و فراهم سازی امکانات را به وی مساعد سازد.

والی بغلان گفت جوانان افغان توانمند هستند و می توانند از فکر خود اختراعات بی نظیری داشته باشند.

از سوی هم عزیرالرحمان سخی زاده ریس دانشگاه خصوصی رویان که هزینه ساخت این قایق را پرداخته است گفت، توانمندی این جوان باعث شده است که وی درین قسمت همکاری کند.

بگفته او جوانان افغان اگر زمینه برایشان مساعد شود، توانایی انجام کارهای بالاتر ازین را نیز دارا هستند.

ماشین این قایق از انجن زرنج(واسطه سه تایره باربری) و بدنه اش از آهن چادر ساخته شده است و توانایی حرکت در آبهای با عمق بسیار را دارا است و می تواند سه نفر را حمل نماید.

Author

About Author

1 thought on “نخستین قایق دست ساخت یک جوان بغلانی شناور شد

  1. از مقام های عزیزما تقا ضایی بنده این است که هر چی بیشتر این جوان را اکمال بکنند
    و در عرصه تحصیلش هم بخاطریکه در آینده
    بسیار دست آدرس های خوبی داشته باشه
    وسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *