نبرد با داعش دشوار است اما به نبرد خود ادامه می دهیم

اوباما  23باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا در تازه ترین اظهارات اش گفته است که نبرد با داعش دشوار است اما ما به نبرد خود برای نابودی آن ادامه می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای اوباما در صحبت هفتگی اش ضمن تاکید بر نبرد علیه گروه تروریستی داعش افزوده است که وضع سوریه و عراق به‌شکل غیرقابل باوری پیچیده است.

او گفه است که داعش در نواحی شهری سوریه و عراق سنگربندی کرده و از غیرنظامیان بی‌گناه به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. اما با وجود این چالش‌ها، می‌توانم بگویم که در حال پیشرفت هستیم و در این هفته به نیروهای امریکایی دستور داده شده که همچنان نبرد در همه جبهه‌ها را شدت بخشند.

رئیس جمهور امریکا گفت: ائتلاف ۶۶عضوی ما، از جمله شرکای عربی، به تقویت قوایمان ادامه می‌دهیم. کشورهای بیشتری هرروز به ما کمک بیشتری می‌کنند. در حملات هوایی روزانه ما که تا کنون بیش از ۱۰هزار حمله بوده است همچنان نیروهای داعش را مورد هدف قرار می‌دهد.

اوباما در ادامه بر هدف قرار دادن سران و فرماندهان داعش تأکید کرده و گفته است که این افراد را یکی پس از دیگری شکار خواهیم کرد.

اوباما با اشاره به وضع داعش در عراق گفت: این گروه تروریستی (داعش) اکنون در عراق بیش از ۴۰ درصد نواحی تحت کنترلش را از دست داده است. در سوریه، ائتلاف نیروهای محلی در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره داعش در رقه است.

وی افزود: به‌علت اینکه ما اکنون زیرساخت‌های نفتی داعش را بمباران می‌کنیم، آنها مجبور شده‌اند دستمزد جنگجویانشان را کاهش دهند و به‌لطف همکاری بسیاری از کشورها، جریان انتقال تروریست‌های خارجی به سوریه ظاهراً در حال کاهش است.

او تاکید کرد که به‌طور خلاصه، قلمرو داعش در سوریه و عراق در حال کوچک شدن است و نیروهای کمتری از داعش در میدان‌های نبرد وجود دارد و استخدام نیرو و یافتن جایگزین برای فرماندهانی که از دست می‌دهند سخت‌تر شده است.

به باور رئیس جمهور امریکا، تنها راه شکست کامل داعش این است که جنگ داخلی و آشوب در سوریه را که داعش از آن منتفع می‌شود، به پایان برسد.

وی ادامه داد: توقف خصومت‌ها در جنگ داخلی قرار است انتهای همین هفته اجرایی شود. ما در این زمینه اصلاً دچار توهم نیستیم، دلایل زیادی برای تردید وجود دارد. حتی در بهترین شرایط خشونت فوراً پایان نمی‌یابد، اما همه می‌دانند که چه اتفاقی باید بیفتد. همه طرفها باید به حملات خود پایان دهند، از جمله بمباران‌های هوایی. کمکهای بشردوستانه باید به نواحی تحت محاصره برسد. بیشتر این کار به رژیم سوریه و روسیه و متحدان آنها بستگی دارد که به تعهداتشان عمل کنند. ساعات و روزهای آتی حیاتی است و دنیا در حال نظاره است.

رئیس جمهور امریکا تأکید کرد که در مقابله با داعش هیچ آتش‌بسی در کار نیست. او گفت: ورای سوریه و عراق، ما همچنان از تمامی ابزارهایمان برای شکار داعش در هر جا که وجود داشته باشد استفاده خواهیم کرد و آن را متوقف می‌کنیم و این امر را در حمله هوایی اخیر خود به اردوگاه آموزشی داعش در لیبی ثابت کردیم.

او گفت: ما به‌همراه شرکایمان در سراسر دنیا به بی‌اعتبار کردن ایدئولوژی داعش می‌پردازیم، ایدئولوژی‌ای که از آن برای افراطی کردن، استخدام و الهام بخشیدن به افراد برای خشونت استفاده می‌کند.

اوباما همچنین به بحث امنیت داخلی امریکا پرداخت و گفت: در آخر اینکه، ما همچنان در امریکا هوشیار می‌مانیم و مراقب تروریست‌ها، چه به‌صورت فردی یا گروه‌های کوچک مانند آنچه در سن‌برناردینو اتفاق افتاد هستیم؛ تشخیص این نوع تروریسم کمی سخت‌تر است.

امنیت داخلی ما و مجریان حرفه‌ای قانون هر هفت روز هفته به‌صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند. در عین حال، ما در تلاشیم میان خود و برخی اجتماعات، اعتماد و احترام به وجود آوریم و به آنها کمک کنیم قوی و انعطاف پذیر بمانند. این کار شامل حفظ ارزش‌ها ــ مانند آزادی در دین ــ است به‌گونه‌ای که بتوانیم یک خانواده متحد امریکایی باقی بمانیم.

اوباما در پایان گفت: مبارزه با داعش دشوار است، اما ما از همه مؤلفه‌های قدرت ملی خود، از جمله توان اجتماعات و ارزش‌های خود به‌عنوان آمریکایی، استفاده خواهیم کرد.

Author

About Author