نا امنی و باجگیری، دلیل سقوط تجارت در شهر کندز

کندز در شمالشرق افغانستان با داشتن بندر تجارتی شیرخان بندر، یکی از پایگاه های مهم اقتصادی کشور بشمار میرفت؛ اما اکنون از جوش و خروش سالهای پیش این شهر کاسته شده است.

اعضای شورای ولایتی کندز می گویند، تاجران کندز و شهروندان این ولایت از باجگیری، سرقت های مسلحانه در داخل شهر به تنگ آمده اند.

محمدیوسف ایوبی عضوی شورای ولایتی کندز به خبرگزاری خاورمیانه گفت: در کنار حضور طالبان مسلح در بیشترین بخش های این ولایت، سرقت های مسلحانه و باجگیری درد سر دیگری است که مردم با آن دست و گریبان هستند.

این عضوی شورای ولایتی کندز می گوید، تجارت درین ولایت به رکود مواجه شده و شمار زیادی از تاجران دست از کار کشیده و فرار کرده اند.

محمدگل باشنده شهر کندز می گوید، آنان ازین وضعیت به تنگ آمده و حتی خود بخاطر تامین امنیت خانه های شان سلاح گرفته پاسبانی می کنند.

این شهروند کندز می گوید، در  روز روشن در قلب شهر دزدان مسلح از مردم و دکانداران باج می گیرند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند افراد باقیمانده درین ولایت نیز فرار می کنند.

در عین حال پولیس کندز حضور افراد مسلح غیر مسوول و افزایش جرایم جنایی را در شهر کندز تایید می کند.

مل پاسوال عبدالحمید حمیدی فرمانده پولیس کندز به خبرگزاری خاورمیانه گفت: در یکماه اخیر بیش از ۴۰ تن را در پیوند به جرایم جنایی در داخل شهر کندز بازداشت کرده اند.

فرمانده پولیس کندز گفت، تلاش دارند بخاطر تامین امنیت شهروندان کندز جلوی فعالیت تفنگداران غیر مسوول را بگیرند.

این درحالیست که هفته گذشته داکتران شهر کندز در پیوند به اختطاف پسر یکی از داکتران این شهر دست به تظاهرات زده و از عرضه خدمات صحی دست کشیده بودند.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *