نامه ی طالبان به ملاله یوسفزی

به نظر می‌رسد،نامه این فرمانده طالبان در تلاش برای بهبود وجهه طالبان که پس از این حمله به شدت مخدوش شد، نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از پرس تی وی ؛  عدنان رشید، در نامه‌ای به ملاله که روزچهارشنبه  منتشر شد نوشت: « زمانی که شما مورد حمله قرار گرفتید شوکه شدم و آرزو کردم که ای کاش هرگز این حمله صورت نمی گرفت و ای کاش به شما قبلا نصیحت کرده بودم.»

این رهبر طالبان افزود،تلاش کرده بودم تا به شما نامه‌ای بنویسم و به شما نصیحت کنم تا از فعالیت‌های ضد طالبانی خود دست بردارید، اما آدرسی از شما نداشتم و در این فکر بودم که چطور می‌توانم به شما با نام واقعی یا مستعار نزدیک شوم، تمامی احساسات من در قبال شما برادرانه بود چون ما به قبیله یوسف زای تعلق داریم.»

رشید خاطر نشان کرد: « اول از همه لازم می‌دانم یادآوری کنم که طالبان هرگز به دلیل مدرسه رفتن و یا عشق شما به تحصیل به شما حمله نکرد ، لازم است تا یادآوری کنم که طالبان یا مجاهدین هرگز مخالف تحصیل زنان و مردان و یا دختران نیستند. طالبان معتقد بود که شما عامدانه علیه آن‌ها می‌نوشتید و مبارزه‌ای را برای بدنام کردن و تخریب تلاش‌های آن‌ها برای تشکیل نظامی اسلامی در دره سوات به راه انداخته‌اید و نوشته‌های شما تحریک آمیز بود.»

یکی از دوستان خانواده یوسف‌زای در گفت و گو با بی بی سی، این نامه را « مبهم و تلاشی دیرهنگام برای بهبود وجهه تخریب شده طالبان» پس از سخنرانی پرشور ملاله در ۱۲ جولای مقر سازمان ملل در نیویورک دانست.

ملاله یوسف‌زای در این سخنرانی که با شانزدهمین سالروز تولدش مقارن شد، تصریح کرد، افراطیون از قلم‌ها و کتاب‌ها هراس دارند.

ملاله در این سخنرانی خطاب به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و حدود یک هزار نفر از رهبران جوان از بیش از یکصد کشور دنیا در مجمع جوان ان سازمان ملل گفت: « بیاید قلم‌ها و کتاب‌هایمان را برداریم. آن‌ها قویترین سلاح‌های ما هستند. یک کودک، یک معلم و یک قلم و یک کتاب می‌تواند دنیا را تغییردهد. آموزش تنها راه حل است.»

ملاله یوسف زای، نهم اکتبر ۲۰۱۲ میلادی، به دلیل مخالفت صریح با افراط گرایان و تشویق دختران و زنان پاکستانی به تحصیل در دره سوات در ایالت خیبر پختونخوا، در شهر «مینگورا»هدف شلیک گلوله مبارزان «تحریک طالبان پاکستان» قرار گرفت.»

سخنرانی ملاله اولین سخنرانی عمومی وی پس از این حادثه بود. وی به دلیل طرح مساله آموزش زنان پاکستان در عرصه جهانی، در کانون توجهات قرار گرفت. ملاله افزود: « آن‌ها دوستان مرا هدف قرار دادند. گمان می‌کردند گلوله می‌تواند ما را ساکت کند. اما شکست خوردند و از آن سکوت هزاران صدا برخاست.»

ملاله گفت: « تروریست‌ها تصور می کردند می‌توانند اهداف و آمالم را تغیر دهند اما هیچ چیز در زندگی‌ام تغییر نکرد جز این که ضعف و ترس و نامیدی مرد و توانایی و قدرت و شجاعت متولد شد.» این دانش آموز پاکستانی که پس از این حمله « صندوق ملاله» را تاسیس کرد، با ارایه نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل، آموزش برای همه را خواستار شد . حدود چهار میلیون نفر این نامه را امضا کردند.

ملاله که برای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۳ میلادی نامزد شده است، گفت که وی برای حقوق زنان مبارزه می‌کند چرا که آن‌ها کسانی هستند که بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *