نامزدان انتخابات مجلس نماینده گان، متهم در تقلب و جعل

دادستانی کل افغانستان می گوید که از ابتدای روند انتخابات مجلس نماینده گان، ۱۸۷ قضیه تخطی را مورد بررسی قرار داده است که برخی از نامزدان نیز در آن متهم شناخته شده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، لوی سارنوالی کشور در خبرنامه امروز (۲۱حوت) گفته است که قضایای رسیده گی شده مربوط به ۲۴ ولایت می باشد.

این نهاد اظهار داشت که «از آغاز روند انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۷ تا حالا، ۱۸۷ قضیه را در ۲۴ ولایت با مظنونیت ۳۸۶ تن، مورد بررسی قرار داده است که تحقیقات اکثر این قضایا تکمیل و فیصله‌ های محاکم را نیز در بر گرفته است».

به نقل از خبرنامه، از مجموع این قضایا، ۵۲ مورد آن تحت کار این اداره قرار دارد  و ۱۹ قضیه که مشمول ۳۸ تن می‌ شوند تحت جلب می ‌باشند، ۳ مورد آن حفظ شده است و پنج قضیۀ دیگر به خاطر رفع خلا و نواقص پرونده ها، به مراجع مربوط فرستاده شده اند.

دادستانی کل می گوید که سوء استفاده از صلاحیت‌ های وظیفوی، فروش استیکرهای انتخاباتی، جعل و تزویر تذکره و استیکرهای انتخاباتی، سرقت مواد حساس انتخاباتی، پنهان کردن اوراق رایدهی، خرید و فروش تذکره‌ های تابعیت، انتقال تذکره ‌های جعلی استیکردار، تهدید و اعمال زور برای رایدهی به نفع کاندیدای مشخص، اخلال و برهم زدن پروسۀ انتخابات، لت‌ و کوب، استعمال رأی تقلبی و ثبت غیرقانونی تذکره، از جرایمی است که در انتخابات مجلس نماینده گان امسال رخ داده است.

بر اساس معلومت این نهاد، مظنونان و متهمان این قضایا نیز مشمول کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات، کارکنان دولتی، مسوولان امنیتی، فرمانده هان محلی، متنفذان قومی، نامزدان مجلس، دانشجویان و افراد عادی هستند.

در بخشی از خبرنامه آمده است که لوی سارنوالی در امر تطبیق قانون و تأمین عدالت متعهد است و تمام قضایا را در مطابقت با قوانین نافذ کشور، مستقلانه و بی‌ طرفانه بررسی خواهد کرد.

خبرنامه می افزاید که قضایای ثبت و بررسی شده در ولایت ‌های کندز، بغلان، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، کاپیسا، پروان، لوگر، پکتیا، پکتیکا، کندهار، بدخشان، پنجشیر، هرات، خوست، نیمروز، زابل، بامیان، ننگرهار، فراه و کابل رخ داده است.

دادستانی کل می گوید که به منظور بررسی دقیق و به موقع این قضایا، بخش ویژه‌ ای را در مرکز و ولایات ایجاد کرده است و توافق‌ نامه ای با کمیسیون مستقل شکایات انتخابات نیز انجام داده است.

این نهاد با اشاره به روسا و کمیشنران پیشین کمیسیون های انتخاباتی اظهار داشت که قضیۀ سوءاستفاده از صلاحیت‌ های وظیفوی کمیشنران و رؤسای این کمیسیون ‌ها تحت کار قرار دارد و  تحقیقات در این زمینه به گونۀ جدی و همه جانبه جریان دارد.

گفتنی است که چندی پیش رئیس و اعضای کمیسیون های انتخاباتی از سوی رئیس جمهور برکنار شده و لوی سارنوالی نیز آنها را ممنوع الخروج اعلام کرد.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *