نادیده گرفتن ماهیت جهاد، تحقیر مجاهدین است

شکست شوروی در افغانستان به دست مجاهدین کشور صورت گرفت که در این راه مردم نیز با اعتقادی که به جهاد داشتند، پشتیبان عمده مجاهدین بودند.

شوروی شکست خورد و نوبت به مجاهدین رسید که زمام امور مملکت داری را به عهده بگیرند؛ اما عوامل نفوذی، استخبارات منطقه به ویژه کشورهای همسایه، عدم همدیگرپذیری و مدیریت لازم باعث شد تا مجاهدین در زمان حکومت شان آرامی نداشته باشند.

دوران مجاهدین همواره گواه ناآرامی و جنگ های داخلی در اکثر نقاط کشور بود و هرکدام از رهبران گروه های جهادی که از سوی کشورهای خاصی حمایت می شدند؛ ادعای رهبری را داشتند.

رولا غنی، بانوی اول افغانستان: مجاهدین و گلبدین حکمتیار پیر شده‌اند و پایان عمرشان نزدیک است.
رولا غنی، بانوی اول افغانستان: مجاهدین و گلبدین حکمتیار پیر شده‌اند و پایان عمرشان نزدیک است.

در این دوران، کابل به یک مخروبه تبدیل شد و شورشیان طالب نیز از شکاف بین رهبران جهادی استفاده کرده و به راحتی بخش های عمده ای از کشور را تصرف کردند تا اینکه حملات یازدهم سپتمبر صورت گرفت و کشورهای خارجی وارد جنگ افغانستان شدند.

این حضور کشورهای ناتو با حضور شوروی فرق داشت و به رضایت مردم صورت گرفته بود؛ اما بازهم رهبران جهادی در بدنه اصلی حکومت قرار داشتند.

بخش های زیادی از کابینه از سوی رهبران جهادی اداره می شد و حالا هم می شود؛ اما به تازه گی و بعد از تکمیل متن تفاهمنامه صلح حکومت با گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، گفته هایی از جانب بانوی اول حکومت و سفیر پیشین امریکا در کابل گفته شده است.

رولا غنی در یک سخنرانی در انستیتیوت صلح ایالات متحده امریکا در واشنگتن گفت که گلبدین حکمتیار و دیگر رهبران جهادی اکنون پیر شده‌اند و اگر تصمیم گرفته ‌اند که پایان عمرشان را در کشورشان سپری کنند، باید به آنان این اجازه داده شود.

بانو غنی، بر تلاش ‌های حکومت برای آوردن صلح تاکید ورزید و گفت :«مجاهدین و گلبدین حکمتیار پیر شده‌اند و به پایان عمرشان رسیده‌ اند. اگر آنان می ‌خواهند به افغانستان بیایند و عمرشان را در زادگاهشان به پایان برسانند، کار انسانی است که باید به آنان اجازه داده شود و شرط‌ هایی برایشان گذاشته شود.

به باور وی، این افراد در رسانه‌ ها بسیار سخن می‌ گویند؛ زیرا خودشان را در حاشیه می‌ بینند و جزو تصمیم گیرنده ‌ها نیستند.

در عین حال، زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان با استقبال از پیوستن گلبدین حکمتیار به روند صلح گفته است :«گروه ‌هایی که در خرابی کابل دست داشتند باید از مردم کشور معذرت بخواهند.»

زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان: گروه ‌هایی که در خرابی کابل دست داشتند باید از مردم کشور معذرت بخواهند.
زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان: گروه ‌هایی که در خرابی کابل دست داشتند باید از مردم کشور معذرت بخواهند.

به گفته وی، همه می‌ دانند که گروه ‌هایی در خرابی کابل دست داشتند و این ثابت شده و در مورد آن اسناد و فلمها موجود است.

او می‌گوید وضعیت امنیتی در افغانستان در مقایسه با سال ‌های پسین بدتر شده است.

این اظهارات در حالی صورت گرفته است که پیشنویس موافقتنامه صلح میان حکومت و گلبدین حکمتیار پس از دو ماه چانه زنی نهایی شده و برای امضا به حکمتیار و رهبران حکومت فرستاده شده است.

واکنش مجاهدین

اما این اظهارات از سوی مجاهدین به شدت رد شده و غیرمسوولانه خوانده شده است.

D521B55C-6E04-4EEC-ADF0-695DB3CCA0DF_w987_s

شورای حراست و ثبات افغانستان در پیوند به اظهارات اخیر در مورد مجاهدین، آن ‌را غیرمسئولانه خوانده است.

در اعلامیه‌ی این شورا آمده است که ظاهراً اظهارت خانم غنی در مورد مذاکرات صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی به ‌رهبری گلبدین حکمتیار بوده است که گفته بود به حکمتیار اجازه داده شود که آخر عمرش را در کشورش بگذراند.

در اعلامیه‌ی شورای حراست و ثبات آمده است: «مجاهد، ملت افغانستان است، نگاه مغرضانه و حمله به مجاهدین و رهبران معظم آنها در حقیقت تاختن و اهانت به ملت پنداشته می ‌شود و مردم مجاهد و مبارز کشور چنین دیدگاه غرض ‌آلود، دیکته ‌شده، وارداتی و استعمار‌پسند را در هیچ مقطعی بر نمی‌ تابند.

در این رابطه پادشاه بینا، یکتن از مجاهدین به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«این گفته ها به آدرس مجاهدین، گناه آنها نیست؛ چون از ماهیت مجاهدین خبر ندارند.»

به گفته وی، این افراد هیچ در افغانستان نبودند و از عرق ریزی مجاهدین در زمان جهاد خبر ندارند و این گفته ها به نوعی «تحقیر کردن» مجاهدین است.

بینا تصریح کرد از دید این دو نفر، مجاهدین شاید چند رهبری است که رای هستند؛ اما در اصل مجاهد مردم افغانستان استند و تنظیم رهبری را در زمان جهاد به عهده داشتند.

به گفته این فرد جهادی، ماهیت جهاد از آن مردم است و هرگونه توهین به این ماهیت، از دید مجاهدین مردود است.

بینا در حالی این گفته ها را نوعی «شعار بی مسوولیت تانه» دانست؛ اظهار داشت که این گفته ها نه تنها روحیه ملت افغانستان را تضعیف نمی کند بلکه روحیه آزادی خواهی آنها را بالاتر می برد.

این در حالی است که رهبران جهادی از ابتدا در بدنه حکومت بوده و هرکدام از آنها به نوبت در کرسی های دولتی تکیه زده اند؛ اما با این حال، مجاهدین اعتقاد دارند که حکومت به دنبال به حاشیه کشاندن رهبران جهادی است.

از سویی هم توافقنامه صلح حکومت و حزب اسلامی بعد از امضای ابتدایی برای مطالعه و امضای نهایی به رهبران حکومت و گلبدین حمکتیار فرستاده شده است.

Author

About Author