ناحیه سیزدهم کابل، ناحیه غیرمعیاری در پایتخت

موجودیت ساختمان ‌های بلند منزل که در ساحه ناحیه ۱۳ شهر کابل ساخته شده، همواره برای شهروندان این ناحیه دشواری‌ های زیادی را به همراه داشته است.

از انداختن مصالح ساختمان در کوچه‌ ها، آب روها و پیاده روها که سبب بندش رفت و آمد مردم شده، تا تهدید حریم شخصی همسایه ‌ها، موجب نگرانی باشنده گان این ناحیه شده است.

ناحیه سیزدهم به شمول دشت برچی، بیش از دو میلیون نفوس دارد و در زمان توسعه جاده عمومی آن، شماری از زورمندان با دادن امتیاز به مقام های دولتی به ویژه شهرداری کابل، اجازه ندادن این جاده بزرگتر از شرایط فعلی باشد و بلند منزل ها و ساختمان های تجاری خود را از نابودی حفظ کردند.

محمد صادق، باشنده دشت برچی کابل می گوید :«ساخت این ساختمان ‌ها نه تنها سبب بندش راه و ایجاد مشکل تردد مردم می ‌شود، بلکه باعث اذیت و آزار همسایه ‌ها نیز شده است و صاحبان این بلند منزل‌ ها هیچ توجهی درباره امنیت حریم خصوصی خانه‌ های اطراف خود ندارند.»

این شهروند کابل اظهار داشت که با ساخت این گونه بلند منزل ها، دختران و زنان دیگر نمی توانند به صورت آزادانه در حریم خانه شان حضور داشته باشند.

محمد اسلم، باشنده دیگر ناحیه سیزدهم از موجودیت این ساختمان‌ ها ابراز نارضایتی کرده و گفت که بندکردن کوچه‌ ها در هنگام ساخت و ساز باعث مشکلات در رفت و آمد مردم، به ویژه مریضان می‌ شود.

به گفته وی، شهرداری ناحیه نیز در این رابطه هیچ اقدامی نکرده و در مورد ساخت و ساز بلند منزل ها هیچ برنامه و پلان مشخصی ندارد که بر اساس آن بلند منزل ها در کجا و با چه ارتفاعی ساخته شود.

از سویی هم، اکثر صاحبان بلند منزل ‌های ناحیه سیزدهم کابل بنا به ملاحظاتی که داشتند حاضر به گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه نشدند؛ اما شماری از آنان گفتند که برای ساخت بلند منزل هایشان تمام اصول شهرداری را رعایت کرده‌ و جواز موقت در اختیار دارند.

این سرمایه گذاران اظهار داشتند که در صورت تطبیق نقشه شهرداری مبنی بر تخریب بلند منزل شان، هیچ ادعایی نخواهند داشت.

نکته قابل توجه در این راستا اخاذی شماری از کارمندان ناحیه و در برخی موارد پولیس حوزه مربوطه از صاحبان بلند منزل ها در ناحیه سیزدهم است.

این افراد بدون اینکه نامی از شخصی بگیرند؛ می گویند که به دلیل بی نقشه بودن ناحیه سیزدهم، شماری از مهندسان ناحیه با گرفتن امتیاز؛ به آنها اجازه ساخت و ساز می دهند.

مالکان بلندمنزل ها مدعی هستند که اگر برای این مهندسان امتیاز ندهند، برای ساخت و ساز با مشکل روبرو می شوند.

اما غلام نبی رحیمی، رییس ناحیه سیزدهم کابل به خبرگزاری خاورمیانه گفت که این ناحیه یک ساحه غیرپلانی است و تمام ساختمان ‌های ساخته شده، به شمول تعمیر خود ناحیه، غیرپلانی هستند که شامل برنامه شهرداری کابل نیست.

به گفته وی، تمام ساختمان های اعمار شده در ناحیه سیزدهم به صورت خودسر اعمار شده اند.

رحیمی افزود که جلوگیری از ساخت و ساز غیرقانونی ساختمان ‌ها در این ساحه از توان ناحیه سیزدهم خارج است؛ چون شماری از افرادی که بلند منزل اعمار می کنند، زورمند هستند و گفته های ناحیه نیز برای آنها کارساز نیست.

رئیس ناحیه سیزدهم اظهار داشت :«آنانی که ادعای جواز شهرداری کابل را دارند؛ نادرست بوده و شهرداری کابل در ساحه ناحیه سیزدهم به هیچ کسی جواز ساخت و ساز نداده است. کسانی که اقدام به ساخت این بلند منزل ‌ها کرده اند، خودسرانه است.»

رحیمی به صورت واضح، امتیازگیری از سوی مهندسان و کارمندان این ناحیه از مالکان بلند منزل ها را رد کرده و تصریح کرد که  به هیچ کدام از کارمندان این ناحیه اجازه گرفتن رشوت و امتیاز داده نمی شود.

وی در زمینه نقض حریم شخصی خانواده ‌های که در اطراف این بلند منزل ‌ها ساکن هستند، گفت :«کسانی که در مناطق مسکونی ساختمان ‌های چندین طبقه می ‌سازند باید متوجه حریم خصوصی همسایه ‌های خود باشند. اگر کسی در این زمینه شکایت می ‌کند، ما به حوزه امنیتی پولیس مراجعه می‌ کنیم و گاهی هم پرونده آنان را به مراجع عدلی و قضایی می ‌سپاریم.»

رئیس ناحیه سیزدهم در پیوند به جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی در این ناحیه اظهار کرد؛ زمانی که تمام ناحیه غیرپلانی باشد؛ جلوگیری از ساخت و ساز مشکل است و نیاز به همکاری تمام نهادها دارد.

ایجاد و اعمار بلندمنزل های خارج از معیار اصولی یکی از مشکلات عمده مردم در شهر کابل است که در کنار گرفتن آزادی زنان و دختران در خانه هایشان، مشکلات دیگر از جمله ایجاد سایه و گرفتن نور آفتاب است که شهرداری کابل تا حال در راستای حل این مشکل ناکام بوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *