ناتو مجبور به عذرخواهی از ترکیه شد

استفاده از عکس رئیس جمهور ترکیه و “مصطفی کمال اتاترک” به عنوان سیبل تیراندازی در رزمایش ناتو، تنش‌های جدیدی را بین آنکارا و بروکسل شکل داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “ینس استولتنبرگ” دبیر کل ناتو جمعه شب در یک بیانیه نوشت: بابت توهین صورت گرفته از سوی ناتو، عذرخواهی می‌کنم.

استولتنبرگ با بیان اینکه این موضوع به موجب یک تصمیم فردی بوده و بیانگر مواضع ناتو نیست افزود: ترکیه یکی از اعضای مهم و استراتژیک ناتو است و ما فردی را که این حرکت زشت را انجام داده است حتمی اخراج خواهیم کرد.

مرکز چند ملیتی نظامی مشترک ناتو در “ناروی” به مدت ۱۰ روز (۸ تا ۱۷ نوامبر) است که رزمایشی را در این کشور با حضور ۴۰ نظامی ترکیه برگزار کرد.

نظامیان اروپایی ناتو در آخرین روز این رزمایش تصاویری از “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهور ترکیه و “مصطفی کمال آتاتورک” بنیان‌گذار جمهوری فعلی این کشور را به عنوان سیبل تیراندازی استفاده کرده و جملاتی توهین‌آمیز علیه اردوغان را نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

اردوغان سپس در سخنرانی روز جمعه خود با اشاره به این اتفاق گفت: “چنین چیزهایی چند بار و در مکان‌های مختلف اتفاق افتاده است. متاسفانه چنین انسانهایی هم در بین ما پیدا می‌شود

وی سپس به ارتش ترکیه دستور داد به نشانه اعتراض، نظامیانش را از این رزمایش خارج کند و سفارت ترکیه در ناوری نیز از دولت این کشور و ناتو خواست درباره اتفاق مذکور توضیح دهد.

“فرانک باک ینسن” وزیر دفاع ناروی هم از ترکیه به علت حادثه پیش آمده عذرخواهی کرده بود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *