ناتو در افغانستان باقی خواهد ماند

دبیر کل ائتلاف ناتو در یک کنفرانس خبری که در جریان نشست روز (چهارشنبه) وزاری خارجه کشورهای عضو این ائتلاف در ترکیه برگزار شد، اعلام کرد، وزرای خارجه ناتو در این نشست توافق کرده‌اند، پس از پایان عملیات آموزشی فعلی در افغانستان، یک هیأت تحت رهبری غیرنظامیان در این کشور که شامل یک بخش نظامی می‌شود را تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ائتلاف ناتو در کنفرانسی خبری در شهر آنتالیای ترکیه گفت: امروز ما توافق کردیم حتی پس از پایان ماموریت فعلی در افغانستان حضور در این کشور را ادامه دهیم.

وی تاکید کرد که پس از این ماموریت، هیاتی تحت رهبری غیرنظامیان از جانب ناتو در افغانستان حفظ خواهد شد که حجم کمی خواهد داشت اما شامل یک بخش نظامی نیز می‌شود.

از سوی دیگر، استولتنبرگ خطاب به مقاماتی که در ترکیه حضور داشتند، در ارتباط با مسئله اوکراین گفت:‌ پیام اصلی در خصوص اوکراین این است که باید توافقات مینسک به طور کامل به اجرا در آید، آتش‌بس در این کشور رعایت شود، سلاح‌های سنگین از خط مقدم خارج شوند و همچنین ما از روسیه می خواهیم دست از حمایت از جدایی‌طلبان برداشته و همه نیروهایش را از شرق اوکراین خارج کند.

استولتنبرگ تاکید کرد:‌ عمل کردن صدایی بلندتر ازحرف زدن دارد و اکنون زمان عمل کردن است. در خصوص اجرای کامل توافقات مینسک فوریت وجود دارد.

وی همچنین در کنفرانس خبری امروز خود گفت : اگر چه فشارها بر روسیه حفظ خواهد شد اما مجراهای دیپلماتیک بر روی این کشور باز خواهند ماند.

وی خاطر نشان کرد: من فکر می کنم مذاکراتی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور داشت بسیار در راستای رویکرد تعلیق همکاری های عملی، تحمیل تحریم‌های اقتصادی و در عین حال باز گذاشتن مجراهای مذاکرات سیاسی در قبال روسیه بوده‌اند.

گزارش شده که درجریان نشست امروز وزرای خارجه ناتو، دولت‌های استونی، لیتوانی و لتونی خواهان تشکیل واحدی جدید، متشکل از هزاران سرباز از سوی ناتو مشابه به یگان معروف به “یگان برلین” که در جریان جنگ سرد در آلمان مستقر بود، شدند.

از سوی دیگر، خبرگزاری اسپوتینک گزارش داد که احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه امروز اعلام کرده که کشورش قرار است مسئولیت تشکیل نیروی واکنش سریع ناتو موسوم به “واحد سرنیزه” را که بخشی از طرح ایجاد یک نیروی برخوردار از آمادگی بالا از جانب ناتو در سال ۲۰۲۱ است، متقبل شود.

نیروی سرنیزه که اخیرا از سوی ناتو تشکیل شد یک واحد برخوردار از آمادگی بالا است که از پنج هزار سرباز نیروی زمینی تشکیل شده و می تواند در عرض ۴۸ ساعت به دستورهای اضطراری پاسخ دهد . این ابتکار عمل بخشی ازسیاست ائتلاف ناتو برای تقویت تدابیر دفاعی در مرزهای جنوبی و شرقی این ائتلاف است.

این نیرو قرار است از سوی کشورهای به اصطلاح چارچوبی ائتلاف ناتو تشکیل شود. اوایل سال جاری میلادی، انگلیس‌،فرانسه ،‌آلمان ، ایتالیا و لهستان و اسپانیا اعلام کردند که می توانند بدین منظور برای مدتی به عنوان کشورهای چارچوبی عمل کنند.

داود اوغلو، امروز در بروکسل در آغاز نشست شورای آتلانتیک شمالی به همراه کشورهای همپیمان با ماموریت غیررزمی ناتو در افغانستان گفت، ترکیه پیشنهاد کرده که به عنوان یک کشور چارچوبی، مسئولیت نیروی واکنش سریع ناتو برای سال ۲۰۲۱ را متقبل شود.

کشورهای عضو ناتو در جریان نشست این ائتلاف در منطقه ولز در سال ۲۰۱۴ طرح توسعه قابلیت های نیروی واکنشی ناتو را تصویب کردند.

Author

About Author