نابودی جایگاه عربستان در منطقه

عربستان برخلاف ایران با اشتباه های پی در پی راهبردی درحال از دست دادن جایگاه خود در منطقه پیرامونی‌ و در جهان عرب است.

به گزارش خبرگزاری خاوریمانه، روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت، یوسف بن علوی ، وزیر امور خارجه عمان اعلام کرد با تشکیل اتحادیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مخالف است و درصورت تصمیم پنج عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس به تشکیل اتحادیه، این کشور از شورا خارج خواهد شد و این موضوع، نشست دو روزه سران شورای همکاری خلیج فارس را در کویت تحت تاثیر قرار داد.

بر اساس این گزارش ، این موضع عمان سبب افزایش فشارهای دیپلماتیک ضد عربستان می شود که با مسائل پیچیده ای رو به رو است و ایران در صدر همه مسائل منطقه اعم از بحرین، یمن، سوریه، لبنان و فلسطین قرار دارد و این موضع گیری عمان نیز سبب افزایش مشکلات عربستان می شود.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت موضع عمان در قبال تشکیل اتحادیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ، نشان دهنده تنگنای سیاست خارجی عربستان و ضعیف بودن قدرت این کشور است.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن گزارش داد هم اکنون عربستان احساس می کند که ضربه ای از داخل خانه خود یعنی شورای همکاری خلیج فارس دریافت کرده و واقعیت این است که این ضربه آثار سنگینی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش ، شکاف فزاینده میان عربستان و عمان نتیجه علل متراکمی است که مهمترین آن احساس فزاینده فروکش کردن جایگاه عربستان در توازن قوای منطقه خلیج فارس است و این مساله ناشی از اشتباه های سیاسی عربستان است.

سی و چهارمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روزهای سه شنبه و چهارشنبه ، ۱۰ و ۱۱ دسمبر ۲۰۱۳ به میزبانی کویت برگزار شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *