ناامیدی شورای امنیت نسبت به وضعیت سودان جنوبی

روزنامه مصری الیوم السابع، روز چهارشنبه گزارش داد که شورای امنیت نسبت به وضعیت سودان جنوبی اظهار ناامیدی کرده است.

روزنامه مصری الیوم السابع، روز چهارشنبه گزارش داد که شورای امنیت نسبت به وضعیت سودان جنوبی اظهار ناامیدی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بر پایه این گزارش، شورای امنیت در خصوص شکست گفت و گوهای طرف های درگیر در سودان جنوبی و توافق صلح میان آنها، اظهار ناامیدی کرد.

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای مشترک، از شکست گفت وگوها میان سالوا کر رییس جمهوری کنونی و ریک ماچار معاون سابق وی، ابراز ناامیدی کرده اند.

این روزنامه افزود که شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از شکست مذاکرات صلح میان طرفهای درگیر در سودان جنوبی، تهدید کرد که تحریم هایی علیه طرف های درگیر در این کشور اتخاذ خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اراده خود برای اعمال تحریم علیه کسانی که صلح، امنیت و ثبات سودان جنوبی را تهدید می کنند، تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: امکان هرگونه تحریمی از جمله تحریم تسلیحاتی و یا تحریم علیه افراد در خصوص ممنوعیت سفر یا مسدود کردن دارایی ها، وجود دارد.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین از ادامه خصومت میان سالوا کر و ریک ماچار انتقاد کرد و این خصومت را نقض تعهدات آنان دانست.

این شورا سه هفته پیش نیز تصمیم هایی برای تحریم های بیشتر علیه طرف های متخاصم در سودان جنوبی اتخاذ کرده بود، بدون آنکه نامی از افراد مورد نظر برده شود.

وضع تحریمهای جدید علیه سودان جنوبی برعهده کمیته تحریم های سازمان ملل است. به گفته منابع دیپلماتیک، این کمیته قرار است امروز (چهارشنبه) اولین نشست خود را برگزار کند.

‘ایگاد’، سازمان بین دولتی شرق آفریقا که میانجیگری در بحران سودان جنوبی را بر عهده دارد، تا ماه جاری میلادی به سالوا کر و ماچار مهلت داده بود تا در مورد تقسیم قدرت در سودان جنوبی به توافق برسند، که این امر محقق نشد.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین از اتحادیه آفریقا خواست، هرچه زودتر گزارش کمیسیون تحقیق خود را در مورد بحران سودان جنوبی منتشر کند.

شورای امنیت در حالی این بیانیه را منتشر کرده که پارلمان سودان جنوبی ریاست جمهوری سالوا کر را به مدت پنج سال دیگر تمدید کرده است.

بر اساس قانون اساسی سودان جنوبی، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور باید پیش از نهم جولای ۲۰۱۵ برگزار می شد، اما با تصویب نمایندگان، برگزاری هر دو انتخابات به سال ۲۰۱۸ موکول شد.

Author

About Author