مکتوب قوم‌گرایانه قومندانی عمومی نظم عامه، پای معاون دوم رییس جمهور را به مسله دخیل کرد

چند روز قبل مکتوبی به رسانه‌های درز کرده بود که در آن تبعیض آشکار در قومندانی نظم و امن عامه دیده می‌شد، که رییس جمهور، وزیر داخله و حال سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری این کار را خلاف قانون دانسته اند.

رییس جمهور غنی در مورد مکتوب قوم‌پرستانه گفت « به هیچ فرد و نهادی اجازه نمی دهم تا مسایل تفرقه افگنانه را انجام دهد و در برابر چنین افراد و نهادها در مطابقت با قوانین نافذۀ کشور، برخورد جدی و قاطع صورت خواهد گرفت.»

این در حالیست که « در مکتوب آمده است که « به اساس حکم مقام محترم ریاست جمهوری کشور یک قطعه ۵۰۰نفره ضد آشوب در چوکات قومندانی زون ۱۰۱کابل ایجاد گردیده است، هدایت داه می‌شود که در ظرف ۲۴ ساعت جدول شهرت افسران و ساتنمنان که از ملیت هزاره، اوزبیک، پشتون و ملیت‌ها به استثنای ملیت تاجیک باشد ترتیت و ایمیل نماید.»

در این مکتوب مل  پاسوال عبدالفتاح فروغ، قومندان عمومی نظم عامه امضا کرده است.

وزارت امور داخله‌ افغانستان همان روز با پخش خبرنامه‌ای گفته است که در نامۀ فرماندهی امن و نظم عامه که به رسانه‌های اجتماعی درز کرده، “اشتباه‌ نوشتاری” صورت گرفته است.

اما این حرف وزارت داخله هم واکنش‌های را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت، داکتر عبدالطیف پدرام عضو مجلس نمایندگان در صفحه رسمی فیسبک خود نگاشته است « آن چه در سند وزارت داخله آمده است اشتباه نوشتاری نیست، قصدی است و برنامه ی شوونیست ها هم همین است. این کار با حکم ریاست جمهوری صورت گرفته است.ماجرای مخکش هم در همین ریاست جمهوری اتفاق افتاده بود.فرمان علیه تصویب مجلس نمایندگان در رابطه به تذکره و هویت نیز در ریاست جمهوری اتخاذ شد. این اقدامات و حرکت های شوونیستی همه از یک زنجیره اند.»

همچنان امرالله صالح رییس پشین امنیت ملی افغانستان در صفحه فیسبک خود در پیوند به نامه تبارگرایانه که ظاهرن از سوی ریاست جمهوری حکم داده شد است گفته که «  سکوت آدم های مسوول به اندازه تخطی و خیانت های افشا شده سنگین ، شرم آور و سوال بر انگیز است. اگرپالیسی چنین است دولت باید ترکیب قومی کشته ها و گورستان ها را نیز منتشر نماید. شرم واژه بسیار کوچک به این سرافنگنده گیست.»

اما امروز سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری به منظور روشن شدن افکار عمومی آمار و ارقام تشکیل این بخش از پولیس را به خوانش گرفت که براساس آن قوماندانی عمومی امن و نظم عامه دارای هشت لوا است که مجموع تشکیل آن به شمول افسر و ساتنمن ۱۳۰۴۹ نفر است. از این مجموعه از نگاه ترکیب قومی، ۷۰۳۰ نفر آن تاجیک، ۳۲۸۷ نفر پشتون، ۹۱۸ نفر هزاره، ۶۸۳ نفر اوزبیک، ۱۹۹ نفر پشه ای، ۲۰ نفر بلوچ، ۲۵ نفرنورستانی، ۸۹ نفر عرب، ۲۹ نفر ایماق و ۷۷ نفر ترکمن هستند.

استاد دانش امروز شنبه (۵قوس) در مراسم معرفی داکتر نجیب الله خواجه عمری به  سرپرست وزارت تحصیلات عالی آمار و ارقامی را هم خواند که به گفته سرور دانش این تشکیلات قوماندانی عمومی امن و نظم عامه است.

به نقل از صفحه معاونیت دوم ریاست جمهوری «قوماندانی عمومی امن و نظم عامه دارای هشت لوا است که مجموع تشکیل آن به شمول افسر و ساتنمن ۱۳۰۴۹ نفر است. از این مجموعه از نگاه ترکیب قومی، ۷۰۳۰ نفر تاجیک، ۳۲۸۷ نفر پشتون، ۹۱۸ نفر هزاره، ۶۸۳ نفر اوزبیک، ۱۹۹ نفر پشه ای، ۲۰ نفر بلوچ، ۲۵ نفرنورستانی، ۸۹ نفر عرب، ۲۹ نفر ایماق و ۷۷ نفر ترکمن هستند. همچنین قطعه ضد آشوب که جزء همین قوماندانی است، متشکل از ۵۰۰ نفر است که از نگاه ترکیب قومی، ۳۹۱ نفر تاجیک، ۶۰ نفر پشتون، ۲۹ نفر هزاره و ۱۱ نفر اوزبیک، ۵ نفر پشه ای، ۳ نفر عرب و ۱ نفر بلوچ هستند.»

حال با این اظهار نظرهای ضد و نقیض مقامات دولتی واقعاً مردم به چه باور کنند به این که در مکتوب اشتباه شده، یا مکتوب جعلی است و یا گفته‌های معاون دوم ریاست جمهوری بخاطر خاموش ساختن عصبیت است که به وجود آمده است.

این در حالیست که چند ماه قبل ثواب الدین مخکش یک طرزالعمل تبارگرایانه نوشته بود که به رسانه‌های درز کرد و تا حال کسی نمی‌داند که پرونده اش به کجا رسیده است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *