موسی زی: محتوای پیمان امنیتی را قربانی زمان نمی‌کنیم

مسوولین وزارت امور خارجه پس از آنکه در هفته‌ای گذشته اعلام کردند که ضرب الاجل مطرح شده از سوی امریکا برای افغانستان هیچ  اهمیتی ندارد امروز یکبار دیگر تاکید نمود که افغانستان برای امضای پیمان امنیتی هیچ جدول زمانی را نمی پذیرد.

جمیزدابنزنماینده امریکا برای افغانستان و پاکستان چند روز پیش در یک نشست خبری در کابل گفت که قرارداد امنیتی افغانستان و امریکا باید قبل از آغاز مبارزات انتخاباتی به امضا برسد اما جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجهٔ افغانستان  امروز (۱۲ اسد )خاطر نشان ساخت  که دولت افغانستان هیچ گونه زمان بندی برای امضای موافقت نامه امنیتی با امریکا را نمی پذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشور تصریح نمود  که افغانستان بیش از این که روی زمان امضای پیمان امنیتی حساسیت داشته باشد روی محتوای این پیمان حساس بوده مایل است پیمانی را ا مضا کند که منافع ملی افغانستان را تامین و رضایت مردم افغانستان را فرهم سازد.

این در حالی است که نماینده‌ای امریکا برای افغانستان می‌گوید که تا سه ماه دیگر قرار داد امنیتی با افغانستان باید امضا شود.

موسی زی همچنان از سفر قریب الوقوع رییس جمهور کرزی به پاکستان خبر داده گفت: : “وزارت خارجه روی تاریخ سفر کرزی در پاکستان کار می کند، سفر کرزی به این کشور جزء آجندای کاری ماست و تاریخ این سفر در آینده نزدیک اعلام می شود.”

سخنگوی وزارت خارجه کشوربابیان این مطلب  که حکومت افغانستان امیداور است که نخست وزیر و رییس جمهور جدید پاکستان در قبال امنیت و پروسه صلح افغانستان صادقانه عمل کنند تصریح نمود که یکی از اولویت های وزارت خارجه این است که روابط افغانستان با کشور های همسایه را بنا بر منافع ملی طرفین مستحکم گرداند.

این ظهارات در حالی مطرح میشود که مدت هاست رییس جمهور کرزی از سفر با پاکستان سر باز زده است.

به باور خیلی از کارشناسان  سفر سرتاج عزیز به افغانستان و دعوت نامه‌ای رسمی صدر اعظم پاکستان و شرایط سیاسی جدید کشور پاکستان و همینطور صحبت های جمز دابنز مبنی بر اینکه مقامات پاکستانی منتظر ملاقات با حامد کرزی میباشد مهم ترین انگیزه‌ای ملاقات حامد کرزی با جانب پاکستانی می‌باشد.

سخنگوی وزارت خارجه کشور همچنان انفجار روز گذشته که در نزدیکی کنسولگری هندوستان اتفاق افتاد را  با شدید ترین الفاظ محکوم و تصریح نمود که این مسئله هیچ  تاثیری بر روابط دیپلماتیک و دوستانه بین افغانستان و هندوستان نخواهد گذاشت.

موسی زی، همچنان تاکید کرد، افغانستان و هند در قلب آسیا است و این دو کشور باهم روابط اقتصادی و سیاسی مشترک دارند و حملات تروریستی، بر روابط این دو کشور تاثیر نمی گذارد بلکه روابط ما مستحکم تر می شود.

موسی زی از سفر رییس جمهور کرزی در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید ایران حسن روحانی نیز خبر داده تاکید کرد که ایران در یک دهه‌ای گذشته صادقانه ترین همکاری را در تمام ابعاد با  افغانستان داشته و تلاش بر این است که این این روابط حسنه مثل گذشته حفظ و تقویت شود.

وی همچنان تاکید کرد که به دلیل اهمیت بالایی روابط میان افغانستان و ایران هرچند خلاف عرف دیپلماتیک ولی روسایی جمهور دو کشور در حاشیه این مراسم باهم دیگر دیدار و گفتگو خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *