موج پنجم خشونت، محور اصلی صحبت‌های غنی در امریکا

رئیس‌جمهور افغانستان بعد از حضور در ترکمنستان و مراسم افتتاحیه مسابقات سالونی آسیا، عازم نیویارک می‌شود تا در نشست سالانه سازمان ملل اشتراک کند.

رئیس‌جمهور غنی در حالی در هفتادودومین نشست عمومی سازمان ملل اشتراک می‌کند که هم‌اکنون افغانستان در ناامنی به سر برده و در بخش‌های زیادی از آن، درگیری جریان دارد و از سوی دیگر؛ گروه‌های هراس‌افگن هم در حال گسترش فعالیت‌هایشان هستند.

به همین منظور، تاکید بر مبارزه جدی با تروریزم و جلوگیری از گسترش موج پنجم خشونت (ظهور و افزایش فعالیت گروه تروریستی داعش) می‌بایست بخش عمده صحبت‌های رئیس‌جمهور را تشکیل داده و بتواند با اسناد به جهانیان ثابت کند که این امر نیاز جدی به همکاری آنها دارد.

مبارزه‌ بدون تفکیک با تروریزم و مسئولیت‌پذیری کشورها به ویژه کشورهای همسایه افغانستان در این خصوص هم باید یکی از مواردی باشد که در صحبت‌های رئیس‌جمهور گنجانده شود که این موضوع را دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس‌جمهور نیز یادآور شده است.

به گفته وی، افغانستان خواهان مبارزه جدی و همه‌جانبه با تروریزم است؛ یعنی اینکه تروریزم در هرجایی که باشد باید نابود شود.

گویا این اظهارات به پاکستان برمی‌گردد و اینکه افغانستان یک بار دیگر از جامعه جهانی می‌خواهد که لانه‌های هراس‌افگنان در خاک پاکستان بدون در نظر داشتن تفاوت نابود شود.

موضوعی که در ۱۵ سال اخیر بارها و بارها از سوی رهبران دولت کابل یادآور شد؛ اما همکاری صادقانه و همه‌جانبه در این راستا صورت نگرفت.

هرچند که در جریان همین یک‌ونیم دهه، اسلام‌آباد همواره گفته‌های کابل را رد کرده است؛ اما این‌بار امریکا با اعلام استراتیژی جدید خود در قبال جنگ در افغانستان و جنوب آسیا، به صراحت ادعا کرد که پاکستان دیگر نمی‌تواند در برابر گروه‌های هراس‌افگن و طالبان مسلح سکوت اختیار کند.

نخستین سفر رئیس‌جمهور غنی بعد از اعلام استراتیژی امریکا به نیویارک و حضور در نشست سالانه سازمان ملل، زمینه خوبی است برای استفاده کردن از این استراتیژی در قبال جلب نظر جهانیان به مبارزه جدی‌تر با تروریزم در منطقه و افغانستان.

وقتی که ترامپ در این استراتیژی گفته است که امریکا میلیاردها دالر را در اختیار پاکستان گذاشته تا با تروریزم به صورت صادقانه و بدون تفکیک مبارزه کند؛ اما اسلام‌آباد به این گروه‌ها پناه‌گاه می‌دهد؛ بنابراین زمینه به خوبی فراهم است تا یک بار دیگر پاکستان به جهانیان معرفی شود.

در کنار آن، رئیس‌جمهور غنی می‌تواند در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دیدار کرده و مواضع کابل را به صورت روشن واضح بسازد و خواهان فشار بیشتر امریکا بر اسلام‌آباد شود.

این دیدار می‌تواند نتایج بهتری برای افغانستان در پی داشته باشد، البته اگر رئیس‌جمهور غنی طرحی را برای جلب توجه بیشتر کاخ سفید به همراه داشته باشد.

اگر افغانستان در اولویت امریکا باشد؛ این دیدار می‌تواند برای موفقیت نیروهای خارجی و دولت افغانستان مهم و حیاتی باشد.

هرچند نباید فراموش کرد که امریکا استراتیژی و سیاست‌های کلانش را بر اساس منافع خودش تعقیب می‌کند؛ اما زمینه برای معرفی خواست‌های افغانستان و جلب توجه امریکا در نشست سالانه سازمان ملل و دیدار روسای جمهور افغانستان و امریکا کاملاً می‌تواند فراهم باشد.

باید گفت که محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور کشور را صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت امور خارجه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی و شماری از دیگر مقام‌های دولتی در سفر به امریکا همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهور غنی پیش از این در سال ۱۳۹۴ همراه با داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در یک سفر ۵ روزه به واشنگتن رفته و با بارک اوباما رئیس‌جمهور وقت امریکا دیدار کرده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *