موتر های بی اسناد در تخار هر روز حادثه می آفرینند

مسوولان ولایت تخار می گویند که از موتر های بی اسناد در این ولایت در انجام جرایم کار گرفته می شود و این موتر ها همه روزه حادثه می آفرینند.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، معلم رووف مدیر جنایی قوماندانی امنیه ولایت تخار می گوید که با ازدیاد شمار موتر های بدون اسناد، آمار جرایم جنایی در این ولایت هر روز در حال افزایش است.

وی می گوید که این موتر ها در انجام جرم مورد استفاده قرار گرفته و در بسیاری موارد ردیابی آن از سوی پولیس ناممکن می شود.

او می گوید: ” بعد از انجام جرم پولیس این موتر ها را ردیابی کرده نمی تواند، چون این موتر ها پلیت ندارند، اسناد ندارند، فعالیت این موترها به امنیت جانی باشنده های تخار خطر بزرگ است، همه روزه دوسیه های جنایی به ما می رسند اکثریتش با استفاده از موتر های بی اسناد صورت می گیرد.”

در همین حال حضرت گل فرخاری مدیر ترافیک تخار می گوید که در این ولایت ۳۵ هزار موتر بی اسناد وجود دارد که عملا مصروف فعالیت هستند و شمار آن با گذشت هر روز افزایش میابد.

فرخاری می گوید که از موتر های بی اسناد در تخار در انجام جرایم از قبیل قاچاق انسان و مواد مخدر استفاده وسیع صورت می گیرد.

وی می گوید: “این موتر ها به صورت غیر قانونی وارد می شوند و هر روز ده موتر بی اسناد به شمار آن افزوده می شوند، فعالیت این موتر ها خلاف قانون ترافیکی کشور است، همه موتر ها دست پاکستان هستند، به ترافیک مشکلاتی زیادی خلق کرده اند.”

به گفته او آنان بار ها از جلوگیری فعالیت و وارد شدن موتر های بی اسناد به این ولایت به حکومت مرکزی شکایت کرده اند؛ اما تا هنوز ریاست جمهوری و شورای وزیران در این مورد کدام تصمیم قاطع نه گرفته اند.

مدیر ترفیک تخار می گوید که اگر حکومت مرکزی در این مورد تصمیم جدی نگیرد، ازدیاد موتر های بی اسناد در این ولایت به “درد سرجدی برای حکومت” مبدل خواهد شد.

در همین حال عرفان برزگر از فعالان مدنی در این ولایت می گوید که ازدیاد شمار موتر های بی اسناد، باعث بی نظمی در شهر و باعث بلند رفتن آمار جرایم جنایی در این ولایت شده است.

برزگر می گوید که حکومت یا به این موتر ها اسناد قانونی توزیع کنند یا فعالیت همه این موتر ها را متوقف کنند.

وی می گوید: ” موتر های بی اسناد نظم شهر را از بین برده است، خطر جدی در برابر ثبات و امنیت است، توسط این موتر ها دزدی، قتل، اختطاف، تجاوزات جنسی و انواع فجایع صورت می گیرد و مردم هم نمی توانند که به پولیس اطلاع بدهند چون نمبر پلیت ندارند که شناسایی شوند.”

پنج سال قبل حکومت به شمول تخار در شماری از ولایت ها، به منظور جلوگیری استفاده غیر قانونی این موتر ها، به هزاران موتر بی اسناد سند قانونی توزیع کرد، با گذشت هر سال نه تنها که این موتر ها کم نشدند؛ بلکه در شمار آن افزایش به عمل آمد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *