موافقتنامه خرید و فروش گاز بین ترکمنستان و افغانستان

موافقتنامه خرید و فروش گاز بین ترکمنستان و افغانستان روز گذشته (۱۹ سرطان) در اجلاس کمیته سیاست گذاری خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند موسوم به امضاء رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزارت خارجه ترکمنستان روز چهارشنبه با صدور بیانیه مطبوعاتی ضمن تایید این خبر تصریح کرد که در این اجلاس، وزراء نفت و گاز کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند و نیز نمایندگان بانک توسعه آسیا حضور داشته‏ و طرف‏‌ها ابعاد مختلف و چگونگی تحقق این طرح بحث و گفتگو کردند.

هر سه کشور افغانستان، پاکستان و هند در حال حاضر خریداران رسمی گاز از ترکمنستان هستند، چهار کشور افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند در تلاش برای یافتن مجری که بتواند پروژه خط لوله گاز ۹ میلیارد دلاری تاپی (TAPI) را بسازد تصمیم گرفتند نهادی را تأسیس کنند، این درحالی است که شرکت‏‌های روس و چینی نیز علاقمند به مشارکت در ساخت خط لوله تاپی بودند.

ترکمنستان به ‌منظور دعوت از سرمایه‏‌گذاران برای مشارکت در این پروژه تورهای تجاری اقتصادی را در مراکز مالی و بانکی از جمله اروپا، دبی، آمریکا و… برگزار کرده بود، بانک دولتی هند (اس.بی.آی)، بانک‌های اگزیم، سیتی گروپ و مورگان استنلی آمریکا، داتچ بانک آلمان و بانک مکوری استرالیا از علاقمندان به مشارکت در این پروژه بودند.

تصمیم درباره مدیر کنسرسیوم ساخت خط لوله تاپی و سرمایه‏‌گذاران آن به طور مشترک از سوی کشورهای حاضر در این پروژه و با مشاوره بانک توسعه آسیا (ای.دی.بی) احتمال دارد ظرف یک سال تکمیل شود.

کار برای ساخت این خط لوله احتمال دارد سال ٢٠١۵ آغاز و در سال ٢٠١٨ به بهره ‏‌برداری برسد، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند هر یک با سرمایه‏‌گذاری پنج میلیون دالری این نهاد را شکل می‏‌دهند که شرکت دولتی “جی‏ای‏آی‏ال” به عنوان نماینده هند در این پروژه خواهد شد.

درحالی که ترکمنستان، افغانستان و پاکستان فکر می‌کنند که چهار کشور باید خطوط لوله را خودشان بسازند، هند اصرار دارد که این پروژه تنها در صورتی پیش رود که کمپانی‌های چند ملیتی هدایت آن را برعهده گیرند.

دهلی نو معتقد است که هیچ یک از کمپانی‌های انتخاب شده در چهار کشور قابلیت‏‌های مالی و مدیریتی اجرای این پروژه را ندارند و دولت آمریکا تمایل دارد ترکمنستان این کار را عهده ‌دار شود، این خط لوله یک هزار و ۶۸۰ کیلومتری، قرار است روزانه ۹۰ میلیون متر مکعب گاز را جابه‌جا کند و براساس برنامه ‌ریزی در سال ۲۰۱۸ اجرایی می‌شود.

این خط لوله از هرات و قندهار افغانستان به پاکستان گذشته و از مولتان، کویته و فضیلکا (پنجاب) به هند انتقال می‌یابد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *